כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
26/10/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

מאמר אורח: תפקיד המרקום בתהליכי מיתוג

מאת: שלומית הרץ /
13.12.2011
/ 12:03
בשבוע שעבר נערך כנס מרקום בנושא תהליכי מיתוג בתקשורת שיווקית . האירוע שילב מומחים מתחום המיתוג.
 
ראשית, נגדיר מהו מרקום. מדובר אפוא בגוף בארגון אשר מתרגם אסטרטגיה שיווקית הלכה למעשה. הוא מונחה על ידי האסטרטגיה השיווקית של החברה, אחראי להעביר את המסר השיווקי הנכון אל לקוחות החברה ולהציג את נראות החברה לעובדים, לשותפים ללקוחות ולמדיה. אנשיו הם חלק מצוות השיווק בארגון ואמונים על הכנת הכלים השיווקיים הנכונים עבור כלל ממשקי הארגון – אנשי המכירות, התפעול, הפיתוח ושירות הלקוחות.
 
רבים מדברים על תהליך מיתוג בחברות. כיצד מתניעים תהליך מיתוג ומי מעורב בתהליך המורכב והמהנה הזה? על פי רוב, מחלקת השיווק היא זו שמעוררת את הצורך במיתוג והיא זו שמניעה את התהליך, כעת נבחן את מידת מעורבותו בתהליך עצמו. בהנחה שכולנו מכירים את שלבי המיתוג, נבחן היכן המרקום משתלב בתהליך עצמו.

לגוף הנ"ל תפקיד מכריע בתהליך מיתוג, כמובן שיש מספר גורמים המשפיעים על התוצר הסופי אבל הניהול של התהליך, הפיקוח על התוצרים וההוצאה לפועל של המיתוג נמצא בידי מנהל המרקום. התפקיד נגזר מסוג הארגון וההיררכיה שבו. בחברות שבהן ישנו סמנכ"ל שיווק, הוא משמש בתפקיד המוציא לפועל בלבד, לעומת ארגונים קטנים או ארגונים עם הנהלה ש"משחררת", העוסקים במרקום יכול להוביל את כל מהלך המיתוג משלב בניית האסטרטגיה דרך קביעת התקציב ועד ליישום כמובן שכמעט תמיד במסגרת אחריות התחום.

תהליך מיתוג בחברה מכיל בניית תקציב שיכלול את כל מהלך המיתוג מעלויות חברת המיתוג דרך קופירייטר; הפקת חומרי שיווק חדשים; אתר אינטרנט; קמפיינים במדיה הכתובה והדיגיטלית, קמפיינים במדיה חברתית; מתנות ללקוחות עם המסר החדש; תערוכות; הפקת סרטונים ומצגות ועוד. ברוב המקרים, המרקום צריך להתבסס על התוכנית השיווקית של הארגון ולהוציא תוכנית תואמת לזו. למרות שבתהליך מיתוג מתבקש כמעט לצאת מהשגרה ולקפוץ מעל לתכנית השיווקית, לרוב זה אינו מומלץ.
 
לאחר אישור התקציב עוברים למציאת ספקי המשנה שיעזרו לחברה במהלך הנ"ל. מציאת חברת מיתוג וקופירייטר מתאימים לחברה הם שני אלמנטים מאוד קריטיים בהצלחת התהליך, הסינרגיה בין השניים לבין החברה חייבת להיות מושלמת על מנת להשיג חשיבה יצירתית וביצוע מושלם. מרגע קביעת הקו החדש של המיתוג והמסר השיווקי, העבודה העיקרית מתחילה, כעת יש להטמיע את הקו החדש בחומרים השיווקיים של החברה כפי שנקבע בתקציב; החל משינוי הלוגו בכניסה למשרדי החברה ועיצוב חדרי הישיבות, דרך ניירות החברה, מצגות מכירות, ברושורים, יצירת אתר אינטרנט חדש, מודעות, פוסטרים ועוד. 
 
חשיבות מכרעת היא ליכולת של איש המרקום לתקשר נכון עם כל החלקים בחברה בכל העולם ולהוביל ליישום נכון וחכם של המיתוג. מעבר ליישום המיתוג הלכה למעשה והקפדה על נכונות הזהות המיתוגית של החברה במדיה הדיגיטלית והמודפסת, אותו אדם אחראי גם על התאמת המיתוג לשינויים שיחולו בארגון עם הזמן ויתאים את המיתוג החדש לצרכים החדשים של החברה בתוך הארגון ומחוצה לו.

תהליך המיתוג אינו מסתיים לעולם. ללא תחזוקת מותג באופן שוטף המותג לא היה נטמע אצל לקוחות החברה והמדיה. בשנים האחרונות הבינו כי אם הלקוח אינו מבין את המסר החדש של החברה ואם הלקוח אינו שותף למסר ולמיתוג החדש של החברה כי אז כל התהליך יכול לרדת לטמיון. ישנה חשיבות מאוד גדולה למעורבות הלקוחות ומפיצי החברה בתהליך המיתוג.

מיתוג פנים ארגוני
 
חלק בלתי נפרד מתהליך המיתוג של החברה. הווה אומר: אירוע חברה, מצגת לעובדים המסבירה את הסיבה לשינוי ואת השינוי עצמו, הכנת חומרים שיווקיים חדשים עם המסרים החדשים במגוון שפות לאנשי המכירות, פוסטרים ורול אפים לכל הסניפים ולרוב המפיצים של החברה ומעקב שאכן הם מורידים את הישן ושמים את החדש. חשיבות גדולה היא שעובדי החברה והמפיצים שלה "ידברו" את שפת המיתוג החדש ומשם המסר יצלח הלאה.

 
*הכותבת הינה בעלים של פורטל מרקום מול.
תגובות
אין תגובות למאמר