כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
28/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

מאמר אורח: מי צריך חברים?

מאת: יוני סער /
03.11.2011
/ 12:51
מרטין לינדסטרום הוא גאון. אין בזה ספק. הוא מצליח, פעם אחר פעם, לייצר רעש וכותרות ועניין שיווקי מפרויקטים סנסציוניים ולהפוך אותם לשיחת היום. אחרי שבפעם הקודמת הוא התחיל את הגל של הניורו-מרקטינג, בדיקת גלי המוח של הצרכנים בעזרת כלים רפואיים, הפרויקט החדש של לינדסטרום, הוא בהשראת הריאליטי והסרט "הג'ונסונים", סרט שלא ממש הצליח בקופות אבל סיפר על משפחה מתחזה בפרבר אמריקאי שכל מטרתה היא לקדם מכירות של מוצרים, תוך שהיא משחקת את משחק המשפחה המוצלחת בפרבר.
לינדסטרום, לקח את הרעיון הבסיסי והלך לניסוי אמיתי. הוא בחר משפחה, הפך בית בפרבר אמריקאי לוילה של האח הגדול; עשרות מצלמות נסתרות, צוותי צילום והקלטה, תיעוד 24 שעות ביממה ועוד. הוא ייצר למשפחה סיפור אותנטי והחל במזימה. השכנים הוזמנו למסיבות ברביקיו, מסיבות נשים ועוד ובני המשפחה, התפארו בקניות ובמותגים ומשימתם הייתה לשכנע את השכנים להיות כמותם. לקנות את המותגים הללו ולאמץ אותם כסמלי הסטאטוס של הפרבר.
מרטין וצוותו, עקבו אחרי ההתנהלות מבעד למצלמות והניסוי היומרני הפך לספרו החדש של מרטין, Brainwash (שטיפת מוח) על הדרך בה מותגים פועלים על אנשים, נקודות החוזק והחולשה של מותגים והדרך לייצר מותג מדבק.
מרטין, כמובן, לא לבד. הוא עולה על הגל החם של הפרסום מפה לאוזן. השימוש בצרכנים כמקדמי מכירות, במודע או שלא במודע, למוצרים ומותגים. גם קוקה-קולה ארה"ב פועלת כרגע במסגרת פרויקט הנקרא MYPARTY ובו מגויסים צעירים, לייצר בביתם, מסיבות צפייה באירועים חגיגיים המשודרים בטלוויזיה תוך שחברת הקד"מ מספקת להם ערכת מסיבה מלאה המקדמת, כמובן, את מוצרי קוקה-קולה ואחרים.
רעיון ה"חבר מביא חבר" הפך בעצם מאלמנט טבעי וולונטרי למהלך מתוכנן ושיווקי ואף מתגמל לעיתים את החברים שלנו. מחד, ללא ספק, דרך פרסום יעילה. מאידך, עוד סיבה לקחת בעירבון מוגבל את החברויות הנוצרות בעידן החדש. החבר שלי הוא בעצם פרסומאי לטנטי, המוכר לי מוצרים ומקבל על כך תמורה כזו או אחרת.
 
לחשוב על המחר
מהצד השני, ככל שאנו נאטמים יותר ויותר למסרים הפרסומיים המגיעים אלינו מכיוון המותגים, אין לנו כמשווקים ברירה. אנו צריכים להשקיע בלקוחות הנאמנים והמושבעים שלנו ולנסות דרכם להרחיב את מעגל הלקוחות. התמורה יכולה להיות גם הכרה, גם תגמול או סתם ניצול הצורך הפסיכולוגי שלנו להפוך את מי שסביבנו אוהד את המוצרים בהם אנו משתמשים כי כך אנו מקבלים חיזוק לטיב הבחירות שאנו עשינו.
אבל בשביל לצאת לדרך הזו אנו צריכים בראש ובראשונה לחזק את בסיס הלקוחות שלנו. להפוך את הלקוחות שלנו למזוהים, למושבעים, לגאים ולאחר מכן לפעילים. עולם מועדוני הלקוחות הולך לחזור לתמונה ובגדול בשנים הקרובות. הוא יציל אותנו מהעידן החדש. על בסיס פלטפורמות דיגיטליות וסמארטפונים ועם מילות באאז חדשות כמו: סושייל CRM.
השילוב בין הצורך של האדם (להתחזק בהחלטתו) עם הצורך של החברות (לשווק ולהשפיע מפה לאוזן), העלות הנמוכה של מגעים בפלטפורמות הדיגיטליות ועליית כוחם של הסמארטפונים המסוגלים לקבל מידע מבוסס מיקום, יזיז את הכסף השיווקי פנימה, להשקעות ישירות בלקוח וממנו, כמנוף החוצה.
מי שלא יניח את התשתיות לכך מחר, יהיה מחוץ למשחק מחרתיים. וזה כואב. ההתחלה דורשת השקעות, נכון, מה שקשה לנו בעולם השיווקי בו אנו מאמינים (בשוגג) כי מול השקעה בקמפיין יש תמורה מיידית במכירות. אבל אם נניח שלא תהיה הנפקה מחר או מכירה מחרתיים, עדיף לדאוג כרגע לעתיד ופחות לחשוש על ההווה. 

 

הכותב הינו הבעלים של קבוצת פרומרקט. מתוך הבלוג של יוני סער.

*רוצים לכתוב לנו גם? מוזמנים לפנות ישירות במייל.

תגובות
אין תגובות למאמר