כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
13/08/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

זווית אישית: האם תם עידן הפייסבוק?

מאת: פרומו - ניהול פרויקטים בשיווק /
24.07.2011
/ 9:26

"גוגל פלוס" – האם תם עידן פייסבוק?

 

יתכן שהפעם גוגל הצליחה. מאז ההכרזה על "גוגל פלוס", לארי פייג', מנכ"ל גוגל ומייסד-שותף, נראה הרבה יותר מאושר ממארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. פייג': "המטרה שלנו עם 'גוגל פלוס' היא לשנות את השיתוף ברשת כך שיהיה דומה יותר לשיתוף בחיים האמיתיים". לפני ימים אחדים החברה הכריזה שלתוספת החדשה שהושקה בתחילת יולי, יש כבר 10 מיליון משתמשים!

 

למרות שלגוגל יש הילה של הצלחה תמידית, הניסיונות הקודמים שלה עם רשתות חברתיות כשלו. Open Social (2007), Google Wave, ו- Google Buzz, פשוט לא "תפסו", כל אחת מהן מסיבה שונה. לכן כאשר גוגל חשפה את הניסוי החברתי האחרון – "גוגלּ פלוס", רבים חשו ספקנות מהולה בפתיחות לתת לזה צ'אנס.


"גוגל פלוס" היא מה שהחברה מכנה "ניסוי שדה" – דרך מנומסת לומר שהחידוש עדיין בגרסת בטא. בראדלי הורוביץ, מנהל הפרויקט: "ישנם עדיין הרבה קצוות לא מלוטשים, אבל המשוב שקיבלנו ב- 24 השעות הראשונות היה נפלא". אפילו עם "קצוות לא מלוטשים".

 

הניסיון הראשוני מוצלח, וכבר ניתן להבחין ביתרונות בולטים:
1) מעגלים חברתיים - החלק הכי אטרקטיבי הוא הקלות שבה ניתן למצוא, להוסיף ולארגן את החברים שלך- לכן קל לחבב את גוגל פלוס. נושא החברים הוא הליבה של כל הרשתות החברתיות, וכעת גוגל גורמת לכל האחרים להראות כמו טירונים. הפיצ'ר של חברים בגוגל פלוס נקרא "מעגלים", והוא שילוב של "friending" (פייסבוק) ושל "following" (טוויטר).
מעגלים הם בעקרון אוסף חברים שניתן לגרור לתוך קבוצות (drag and drop) שמשקפות את המעגלים החברתיים הנוכחיים שלך— משפחה, חברים, עמיתים לעבודה, וכו'.
2) סלקטיביות - המעגלים הם תחליף חכם לפורמט של רשימה אחת ארוכה של שמות. עקרון שגורם לשיתוף מוחלט, וחסר אבחנה, שבו כל עדכון שלך מגיע לכ-ו-ל-ם. בגוגל פלוס, תוכל לשלוח עדכונים בצורה סלקטיבית למעגלים שונים.
3) יותר חברים בפחות זמן - ניתן ליצור מעגלים עם אנשים שאתה לא בהכרח מכיר, אבל מעוניין לעקוב אחרי העדכונים שלהם. למשל: כתבי טורים חדשותיים, סלבס, או כל קבוצה אחרת.


מדהים עד כמה זה קל למצוא ולהוסיף חברים למעגלים. בכל מקום שבו אתה רואה שם משתמש או תמונה אתה יכול פשוט לעבור עליו עם העכבר, להקליק על הפונקציה "הוסף למעגל". בכל רשת חברתית אחרת זה יכול לקחת חודשים למצוא אנשים מעניינים ורלבנטיים בתחומים שבאמת מעניינים אותך. בגוגל פלוס זה יכול לקחת מספר ימים. כמובן שרבים מהם כבר קיימים ברשימות החברים שלך ברשתות אחרות. לגוגל פלוס יש יתרון נוסף בכך שהוא מאפשר לקבץ מחדש בפשטות את רשת החברים הקיימת על השירות החדש.


4) בגישה שונה - בפועל חווית הגולש תראה כך: חישבו על "פלוס 1" שהוטמע באפליקציות תוכן לטלפונים סלולאריים, באתרי שאלות/תשובות, בבלוגים, בביקורות על מוצרים, בשירותי מוסיקה כמו פנדורה וכו'. עכשיו, דמיין לעצמך שאתה קורא ביקורת על מוצר, מקליק "פלוס 1", ומייד רואה את כל האנשים במעגל המקצועי שלך שפרסמו משהו אודות אותו מוצר — כל זאת מבלי לעזוב את האתר שבו אתה נמצא. נראה שזה הכיוון שגוגל הולכת אליו, וזו הגישה שיכולה לשנות לעד רשתות חברתיות באינטרנט. ואם גוגל פלוס תצליח, סביר להניח שהיא תאלץ את פייסבוק וטוויטר לנוע לאותו כיוון.


שכבה חברתית חדשה
לא נראה שגוגל פלוס תחליף את פייסבוק או את טוויטר. אמנם פייסבוק עלולה לחוש מאוימת, אבל זה ייקח שנים עד שהדודה שושנה והשרברב שלך יופיעו בגוגל פלוס, כפי שהם הופיעו לאחרונה בפייסבוק.


ההערכה היא שבשלוש השנים הקרובות, שלוש הרשתות המובילות – פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס, ימשיכו להתחזק. אנשים ילכו לטוויטר עבור חדשות וסלבס. והם ילכו לפייסבוק כדי לקשור קשרים חברתיים, לנהל צ'אטים, ולשחק משחקים מגניבים.


גוגל פלוס תהיה פחות "יעד" (אתר שגולשים אליו) ויותר כמו "רקמה חברתית" שתחבר בין חלקי האינטרנט. יתכן שאנו עדים לצורה חדשה של נטוורקינג חברתי שפורצת עתה קדימה.


מטרתן של פייסבוק וטוויטר היא תמיד להחזיר את הגולשים לאתר. לגוגל יש מטרות שונות והיא זקוקה לכל הנתונים החברתיים אודות העדפות של אנשים, קשריהם החברתיים,

 

התכנים שבהם הם משתפים אחרים, ועוד רבים אחרים - כדי להעצים את הכוח של מנוע החיפוש, וכדי לארגן טוב יותר את המידע הגלובלי. כלומר, המוטיבציה החברתית של גוגל היא בסופו של דבר לחזק את פונקצית החיפוש, ולמנוע מפייסבוק לשלוט על רוב המידע החברתי באינטרנט.


"גוגל פלוס" הוא שם מושלם מפני שבסופו של דבר הוא מהווה תוספת, ומכפיל כוח לחוויה הנוכחית של גוגל, למנוע החיפוש, ולרשת באופן כללי. גוגל פלוס עומדת להיות השכבה החברתית על גבי הרשת הנוכחית, זה לפחות החזון של יוצריה.
והפעם, גוגל עשויה להצליח.

 

המאמר באדיבות פרומו, חברה לניהול פרויקטים בשיווק

תגובות
אין תגובות למאמר