כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
28/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

מאמר אורח: לפעול או לשתוק?

מאת: יוני סער /
17.07.2011
/ 11:32

הטירוף המתחולל מאז החלה מחאת הקוטג' ממשיך והפעם מקבל כדור השלג תפנית חדה: אם התחלנו בהכרה שנפל דבר ביחסים עם הצרכנים ושה-FaceBook הפך כלי ליצירת מהפכות, הרי שהשבוע ההתעוררות של רשת שיווק אחת ופוליטיקאים נמהרים, טרפה את הקלפים. ההפיכה הצרכנית הפכה לשולית ובמקומה מתרחש כרגע מאבק מוזר בין רשתות השיווק והיצרנים והמחוקק והכול – כאילו לטובתנו, הצרכנים. 

 

מי שמדליק את המלחמה הפעם זו רשת שיווק אחת או שתיים, מתוך איזה רצון לזכות בנקודות זכות ולבנות דימוי של רובין-הוד מודרני. אבל אותה רשת שיווק היא זו שלוקחת את אחוזי הרווח העצומים יחסית ומייקרת את מחירי המוצרים בעוד עשרות אחוזים! אלו אותן רשתות שיווק שהלכו לייצר מותג פרטי ולא הצליחו להביא אותו בחסכון של עשרות אחוזים! ומה יש לאדון מרשת השיווק להגיד על מחירי הירקות והפירות השערורייתיים שהוא גובה למרות שהוא קונה ישר מהשדה? מה בעצם קורה כאן?

 

אנחנו בטח לא פראיירים

מחאת הקוטג' שהסתיימה, כביכול בניצחון הצרכנים, הכניסה לשוק הרשתות תיאבון ורעיון כי המחיר הוא חזות הכול והדרך היחידה להלחם במכירות היורדות למטר היא הורדת מחירים. הרעיון כי אולי יש פה לא רק מעט מידי מותגים אלא בעיקר יותר מידי שטחי מסחר של רשתות שיווק, לא חוצה את מוחם של אותם מנהלים.

במקום שמהפכת הצרכנות הפייסבוקית תביא למפנה ביחסים בין יצרנים וצרכנים ולהתמודדות עם רעיון הנתינה, היא הופכת מרגע לרגע שייכת פחות ופחות לצרכנים והופכת כלי פוליטי במאבקים המסחריים.

 

והמותגים? הם קיבלו רגליים קרות ושיתוק שיווקי והכול מהפחד כי נעשה או נגיד משהו לא נכון ונרגיז איזה כמה מאות פייסבוקאיים ונחטוף. כולם יושבים ושותקים ומקווים שאיזה רגולטור יצליח לפתור בעיה של ארץ קטנה עם מעט צרכנים, עלויות גבוהות, תשלומים לכשרות ועוד אי-אלו סיבות טובות (וכמובן גם הרבה נשמה יהודית קלאסית) למה הכול אצלנו קצת יותר יקר.

 

אבל אנחנו מפספסים ובגדול את המסר הצרכני שקיבלנו לרגע. מר ישראלי אמר לנו, והפעם בקול גדול: "אני לא מוכן להיות יותר פראייר! אם אני משלם הרבה אני רוצה תמורה לאגרה!" ועם זה קשה מאוד למותגים להתמודד.

 

 

חור בלב

לפני מספר שבועות כתבתי מאמר בהשראת trendwatching.com על הצורך של מותגים לעסוק במחוות מול הצרכנים, ללא קשר לקנייה או רכישה של מוצרים. על פי האתר הבינלאומי, אנו רואים את תחילתה של מהפכה, בה מותגים פועלים מול הצרכנים באופן מפתיע אך תדיר, בנתינה ובעשייה אמיתית לטובת הצרכן והעולם. עשייה שקטה ואמינה שנותנת לצרכן את התחושה כי עושים בשבילו מעל ומעבר. מספקים לו סיבה אמיתית, בעלת ערך, המקטינה את תחושת הניצול ומאפשרת לו להמשיך ולקנות את המותגים למרות מחירם, כמעט עם חיוך.

 

הצרכן צריך כדור הרגעה לדיסוננס בעת הכנסת היד לארנק: "נכון, זה יקר אבל הם נחמדים. הם אוהבים אותי. הם עושים בשבילי. הם עושים בשביל מדינה". ואנחנו, במקום לנסות ולהרגיע את השד הצרכני עם עשייה אמיתית לטובת הצרכן, מתחבאים מהפחד וחוששים לעשות. וזו דווקא ההתנהגות שתלבה את היציאה הזו של הצרכנים מהארון.

 

עוד רגע מגיע החורף והנחשים יחזרו למאורות ואז נשאר אנחנו עם מותגים מדולדלים ועם חור אמיתי בליבם של הצרכנים, חור שאף סרט תדמית לא ימלא, אלא רק עשייה אמיתית וכנה שאנו פוחדים לעשות. עשייה של אהבה ונתינה בתודה על נאמנות וזוגיות פורייה.

 

הכותב הינו הבעלים של קבוצת פרומרקט. מתוך הבלוג של יוני סער.

 

 

*רוצים לכתוב לנו גם? מוזמנים לפנות ישירות במייל.

תגובות
אין תגובות למאמר