כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
28/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

בטוח בעצמו: סדרת מאמרים חדשה על בטיחות וסיכונים באירועים בענף

מאת: איציק צוקר, מנהל סיכונים ובטיחות באירועים /
26.05.2010
/ 10:03

לפניכם המאמר הראשון מתוך סדרת מאמרים בנושאי רישוי, בטיחות וניהול סיכונים באירועים רבי משתתפים. קריאה מהנה.

 

 

יועץ הבטיחות באירועים

 

עפ"י החוקים והתקנות התקפים היום בישראל כנגזרת מחוק רישוי עסקים- חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, לא קיימת חובה להעסיק "יועץ בטיחות" באירוע רב משתתפים.

 

השתתפותו של גורם בטיחות באירוע הינו תולדה של צורך הנדסי הנובעת מעצם העובדה כי במקרים מסוימים למתקנים מסוימים יש חובה לתכנון מוקדם ולאישור המתקן לאחר הביצוע בהיבט ההנדסי בלבד.

 

הדרישה למנות בעל תפקיד הנושא "תואר" של יועץ בטיחות הינה תולדה של "תרבות בטיחותית" בענף האירועים שהצריכה בעל תפקיד מסוג זה.

 

הדברים אמורים  בעיקר לאחר שתי התקריות החמורות הידועות בשם " אסון ערד" ו "אסון גשר המכביה", שתי אלה ועוד מספר תקריות נוספות הביאו את מדינת ישראל, להתחיל בתהליך חקיקה ארוך שטרם הסתיים.

 

תוצאות הביניים של התהליך הינן דרישות גורמי רישוי ל "תוכנית בטיחות" ליצירת "תקן5688 " על חלקיו וכן לאישורים נוספים של בעלי מקצוע בתחום ההנדסה, הנדסת חשמל ומכאניקה.

 

אירוע רב משתתפים ו/או כל אירוע אחר אינו מוגדר כמקום עבודה על-פי הידוע בחקיקה, לעניין בטיחות העובדים. זאת, למעט הליך אחד הקובע כי "בניית במה" באירוע הינה פעולה המחייבת לנהוג כ- "מפעל לכל דבר" בהיבט בטיחותו של העובד.

 

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי מקום העבודה אינו רק מקום המוגדר "כמפעל לכל דבר" אלא, כל מקום בו מועסקים עובדים הן במקום בו קיים "מחזיק או אוחז" בלשון החוק, והן במקום בו קיים מעסיק המחויב לדאוג לבטיחות עובדיו ולסביבת בטיחות ראויה.

 

גורמי הרישוי מרמת הגורם הראשי שהינה הרשות המקומית, דרך כיבוי אש, המשטרה ומשרד הבריאות, החלו לדרוש "תוכניות בטיחות" משורטטות וכתובות,הבהרות והסברים בנושא בטיחות וניהול קהל.

 

 

 

כבר לא חסרי ביטחון

 

כתולדה מכך החל לצמוח "ענף יועצי הבטיחות".

 

יועץ הבטיחות הינו אדם מיומן בתחום הבטיחות וניהול קהל, המכיר את ענף האירועים על מרכיביו הרבים. הוא בעל יכולת ניהולית ומרכז עבור "מנהל האירוע" את כל נושאי הבטיחות המתחילים משלב ייזומו ועד פירוקם של מבני האירוע.

 

הגורם הזה עומד מול הספקים השונים ורשויות הן בהיבט הבטיחותי והן בהיבט תהליך הרישוי הנגזר מכל דין. המשמעות הינה כי "יועץ הבטיחות" הינו בעל מקצוע האמון על מגוון עיסוקים בעל ידע נרחב ב-3 תחומים מרכזיים: בטיחות, רישוי, וחוקים/תקנות, צווים ותקנים.

 

"יועץ הבטיחות"  הינו יועצו של מנהל האירוע באותם תחומים ומנהל מטעמו את תחום הבטיחות במוטת הניהול של האירוע.

 

מאחר והנחת המוצא קובעת כי אין אדם היודע ,לעשות הכול", מטבע הדברים נעזר יועץ הבטיחות בבעלי מקצוע ייעודיים על מנת לבצע תכנון,בדיקות הנדסיות ו/או אחרות ולהמציא מסמכים רלוונטים. תפקידו של יועץ הבטיחות לאמת את קיום כל התנאים הבטיחותיים על מנת לקיימם בכפוף לכל דין וכן לגרום לכך שהאירוע יסתיים באפס תקלות בטיחות ורישוי.

 

המונח "יועץ בטיחות" הינה תולדה של העובדה שבד"כ "היועץ" הינו גורם חיצוני (מחוץ לארגון) היועץ לארגון בתחום הרלוונטי. למעשה יועץ הבטיחות הינו "מנהל הבטיחות הזמני של הארגון לטובת אירוע מסוים ו/או סדרת אירועים"

 

מערכת היחסים בין הארגונים המבצעים ו/או היוזמים אירוע רב משתתפים לבין "יועץ הבטיחות" הינה מאולצת המתקיימת מכורח המציאות עפ"י דרישת גורמי הרישוי. ישנם מקרים בודדים בענף האירועים בהם  חברת הפקה ו/או יזם אירוע רואים את "יועץ הבטיחות" כחלק ממערך הניהול של האירוע שמתפקידו לתרום לארגון את הידע,הניהול והפיקוח להצלחת האירוע בהיבט הבטיחותי.

 

רוב הארגונים "מעדיפים" להמעיט בהתערבות של יועץ הבטיחות מסיבות שונות ומשתמשים בו תחת הכותרת "מהנדס בטיחות".  בדרך-כלל, תפקידו של ה"מהנדס" מתכווץ להכנת תוכנית משורטט, סיורי משטרה ברישוי ואישורים סופיים בהיבט ההנדסי והבטיחותי.

 

 

 

אחריות כבדה ביותר

 

אין ספק כי ניהול אירוע רב משתתפים הינו הליך ניהולי קשה ומסובך, זהו ריכוז משאבים ויידע לתקופה קצרה וצפופה ביותר. האחריות על מנהלי האירוע ובעיקר על מי שמונה "כמנהל אירוע" הינה, כבדה ביותר הן מקצועית והן משפטית. די לו בכשל אחד קטן על מנת ששמו הטוב של הארגון ירד לטמיון מעבר לתוצאות האישיות והכלכליות.

 

נכון הדבר שלקבל החלטה להעסיק "יועץ בטיחות" כמנהל בטיחות" כרוכה בהוצאה כספית אחרת,אבל הוצאה זו בטלה מול "התמורה" אותה מקבל הארגון. העלות הכוללת של העסקתו של "מנהל בטיחות" בטלה בשישים מול העלויות הכלליות של האירוע.

 

כאשר עולה הנושא לבחינה בארגון מטבע הדברים יעדיפו מקבלי ההחלטות להעדיף עוד אלמנט על הבמה או להעשיר את תוכן האירוע ובעיקר, מפחידה אותם העובדה כי יאלצו אולי, לשנות חלק מתפיסות עולמם ולהיפרד מחלק מהספקים שאינם עומדים במבחן הדרישות.

 

 

קיימים היום ארגונים שהבינו כי התהליך רצוי ופנו לעשות שינוי מהותי. לדוגמה:

 

הוועד המארגן של המכביה משנת 2001 .

מרכז ההסברה במשרד רוה"מ.

משרד הביטחון-אמו"ן.

עיריית ירושלים/אגף הספורט.

החברה העירונית אריאל (ירושלים)

אתו"ס עיריית חיפה.

גד אורון הפקות.

פרומרקט (תחילת הדרך)

 

אני מעריך שישנם גופים נוספים המבצעים את התהליך באופן קבוע ורציף. קיימים מקרים בהם קיים יועץ בטיחות קבוע לארגון מסוים שנעשה בו שימוש לכול

 

 

אירוע בנפרד (רשויות מקומיות המוציאות מכרזים לשנה ויותר על בסיס עלות היועץ)

תפקידו של מנהל הבטיחות הינו לשמש כגורם בטיחות האמון על דרישות המחוקק כפי שבאות לידי ביטוי בחוקים,צווים,תקנות ותקנים ומנגד לתת מענה מול כל אותן דרישות אחרות הנדרשות ע"י גורמי רישוי ,כהמצאה של הרגע או תולדה של "חשיבה עמוקה".

 

 

 

מאמרים נוספים, בהמשך.

 

 

איציק צוקר - ניהול סיכונים ובטיחות באירועים.

 

 

 

תגובות
התקבלו 1 תגובות
1.  כתבה יהירה של איש שחטא את חט היוהרה