כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
28/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

זווית אישית: מדוע חשוב לקבוע לוחות זמנים לפרויקטים?

מאת: לילך כרמון /
23.05.2010
/ 9:02

חשוב לייחד תשומת לב לנושא קביעת לוחות הזמנים לפרויקט מכל סוג שהוא.

 

מכל מיני סיבות, לא תמיד קובע מנהל הפרויקט לוחות זמנים מסודרים למשימה שלו. יתכן שזה קשור לחשש להתחייב, לקושי לבנות את לוחות הזמנים או לקושי לקבל התחייבות לזמנים מהגורמים השונים המעורבים בפרויקט.

 

בכל מקרה, קביעת לוחות זמנים לא זו בלבד שלא יוצרת בעיית עמידה בזמני הפרויקט למנהל שלו, אלא הדרך היחידה להבטיח שהפרויקט יתממש בזמן.


אלו הם הגורמים העיקריים שיש לתת עליהם את הדעת כשקובעים לוחות זמנים לפרויקט:


המטרה, היעדים והפעילויות: בעת ייזום פרויקט עולות המון שאלות כגון: מה הפעילויות, מה קודם למה, צווארי בקבוק, אילוצים, ספקי משנה, כוח אדם. חשוב שנשקיע יותר בעריכת ה"גאנט" הראשוני, כולל כל סעיפים התלויים זה בזה, המשאבים העומדים לרשותנו ושמות האחראים על כל משימה.  ברור כי ככל שעולה מורכבותו כך עולה מורכבות הפעילויות המרכיבות אותו (ואת הגאנט). בפרויקטים מורכבים מומלץ לבצע ישיבת מיפוי (לפחות אחת) עם כלל המשאבים (האנשים) הרלוונטיים. ישיבה זו תעזור למנהל הפרויקט להבין טוב יותר ומהר יותר מה היקפו, ותחסוך "איבוד" פעילויות.


ניהול מטריציוני: בעיית 'רגישות' הנוצרת מאחר שלא כל הגורמים בהכרח כפופים למנהל הפרוייקט – גורמי חוץ, גורמים בלתי תלויים בארגון כגון יצור, פיתוח או כספים. כיצד ניתן לקבוע לגורמים אלה לוחות זמנים? הדרך הטובה ביותר לרתום אותם לפרויקט היא פשוט לבקש מהם להגדיר את לוחות הזמנים בהם יעמדו לחלקים שבאחריותם ולהכניס אותם כפי שהם לגאנט. נתונים אלו יתקבלו החל מישיבת המיפוי הראשונית שלעיל ולאורך כל משך חיי הפרויקט.


השטן בפרטים: כדי שהפרויקט ינוהל בצורה הכי יעילה יש לפרק כל משימה לגורמים הקטנים ביותר ולתת לכל אחראי לוחות זמנים משלו. רק כך נוכל לשים את האצבע על הגורם המעכב ועל השלכותיו, ובאמת לנהל את הפרויקט לפי הגאנט שקבענו. אל תתביישו לשלוח בתדירות קבועה (אפילו יומית) רשימת משימות פתוחות עם תאריכי יעד. כתבו לידיעה את מנהלי האנשים שאמורים לבצע את המשימות האלו – וודאו כי במייל ברור שכוונתכם אינה "נזיפה" על העיכובים, אלא בקשה לקבלת סטטוס או הצעת עזרה בטיפול בחסמים. חשוב לא פחות – לשבח אנשים בסיום פעילות מורכבת או בסיום שלבי פעילויות משמעותיים. כדאי לדווח על התקדמות הפרויקט בפורום הניהולי המתאים – גם אם לא נדרש דיווח כזה. חשוב להעלות כשלים ובעיות נקודתיות כמו גם הצלחות וסיום אבני דרך.

 

מקדמי היסטריה: לוחות הזמנים צריכים להיות ריאליים ככל הניתן, אבל לא יקרה אסון גדול אם פרוייקט יקדים במקצת את מועד הסיום שנקבע לו. בפועל, תמיד מתווספים לפרויקט סעיפי 'שונות ובלתי צפוי' ובמקרה הטוב הם מוסיפים "רק" עשרה אחוזים לזמן הפרויקט. כדאי לאתר מראש נקודות רגישות, כגון אלה שתלויות באנשים חיצוניים או פחות זמינים, ולהקציב להן מראש זמן רב יותר.


תקשורת: חלק מרכזי בכלל שלבי הפרויקט החל מהיזום, דרך התכנון וכלה בביצוע חייב להיות מגובה בתקשורת מתאימה. חסכו במיילים מחד אבל אל תשכחו לאתר את כלל הגורמים הרלוונטיים לכל מייל, טלפון וישיבה מאידך. אנשים צריכים לדעת שאתם מצפים מהם לתת תפוקות ולהבין מה התפוקות הנדרשות מהם. שימרו על תקשורת דו-כיוונית כלומר הבינו מה הן יכולות האנשים לבצע את הפעילויות המתבקשות מהם. תקשורת מתאימה תחסוך (המון) אי-הבנות. תקשורת הינה תוצר כמו כל תוצר אחר של הפרויקט – הקפידו לבצעה בזמן הנכון.


תוכנית גיבוי (Plan B) – הידועה בכינוי "שלא נדע ": לא תמיד ניתן לדחות את מועד השקת הפרויקט. חשוב לחשוב ולתכנן מהם התחומים שניתן להוריד מהפרויקט אם לא נספיק הכל בזמן. כמובן שיש לתקשר אפשרות זו לאנשים הרלוונטיים (ביניהם הלקוח) מבעוד מועד.

 

 

 

הכותבת הינה מבעלי החברה ואתר האינטרנט "100 הימים".

 

 

 

תגובות
אין תגובות למאמר