כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
13/08/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

BY THE LAW - המדור המשפטי: הגנה על המותג שלכם

מאת: עו"ד עוז חיים /
07.02.2010
/ 12:26

חדשות 'מפיק' בשיתוף עו"ד עוז חיים המתמחה בסוגיות משפטיות הקשורות בענף, במדור משפטי חדש ומעודכן. יש לכם שאלות או התלבטויות משפטיות? שלחו אלינו  (yossi@mefik.co.il) ואנו נשיב כאן.

 

 

 

מוניטין של עסק או מוצר: איך מוודאים שלא יגנבו לכם את השם?

 

 

מה מביא את הלקוחות להעדיף את המוצר או את השירות שלנו על פני האחרים? אילו שיקולים נכנסים אל הסל בטרם מחליט הלקוח עם איזה ספק או נותן שירותים להתקשר?

 

כולנו שונאי סיכון. רובנו נעדיף מוצר או שירות בעלי שם ידוע או מוכר, אשר יבטיח, לפחות למראית עין, כי מדובר בעסק רציני שיעניק לנו מענה מלא ואמיתי לצרכינו.

 

כך יוצא, שאותה היכולת של הלקוחות שלנו לזהות את המוצר או את השירות שאנו נותנים, יחד עם המוניטין שהוא צבר, הוא עניין בעל ערך כלכלי ראשון במעלה, אשר הושג בדרך כלל בעמל רב. לעיתים נדרשות לכך שנים ארוכות של עבודה קשה, סבלנית ומאומצת בהחדרת המוצר או השירות לשוק וצבירת מסת לקוחות התחלתית שתמצב את העסק/שירות כאיכותי, אמין ורציני. 

 

אותו מוניטין שיצר אותו מוצר או שיצר בית העסק, מתבטא בדרך כלל באמצעות שמו או באמצעות הלוגו שמזוהה עימו, שיכול להיות מלווה בסימן או בצורה. כך שלעיתים, די לצרכן הממוצע לראות את שם העסק/ המוצר או את צורת הלוגו כדי לגמור בליבו כי הוא  מעוניין לסגור את העסקה.

 

הקשר המהיר והישיר שעושה הצרכן בין שמו והמוניטין של המוצר/בית העסק מסוימים והחלטת הרכישה, היא זו שמביאה עסקים מתחרים לעשות "קיצורי דרך" ולנצל את המוניטין שצבר המוצר או בית העסק בעמל רב, על ידי שימוש בשם או בלוגו דומים (בין אם על ידי צליל או מראה דומים) ובכך לנסות להטעות את הצרכן לרכוש את מוצריו. הזיכרון הקצר של הצרכן באשר לפרטים הקטנים בסמל של המוצר המקורי או באשר לשמו המדויק של בית העסק, מביאים לא פעם לגזילת לקוחות ולנזק של ממש- הן (ובעיקר) לבית העסק המפסיד את לקוחותיו  והן למוניטין שצבר מאחר וסביר להניח כי המוצר או השירות החלופיים נופלים באופן משמעותי באיכותם מן המקור.

 

 

 

 

אם כן, כיצד נגן על אותו מוניטין? כיצד נגן על המותג שיצרנו בעמל רב?

 

לשם כך בדיוק, נועד סימן המסחר.

 

את סימן המסחר ניתן להרכיב מאותיות, מילים, מספרים ודמויות או שילוב שלהם, בשניים או שלושה מימדים והוא נרשם לגבי סוג מוצר או שירות מסוים. המשמעות של רישום סימן מסחר היא רבה- סימן מסחר שנרשם, מפקיע מידי הציבור את היכולת לעשות שימוש מסחרי בשם או בסימן ביחס לאותה סחורה.

 

בשל סיבה זו, לא כל סימן מסחר כשיר לרישום. כך למשל, סימן העושה שימוש במילים גנריות השגורות בשפה או מילים המתארות את המוצר לא יאושרו (כמו המילה "זמן" בקשר לשעונים למשל), אלא אם מבקש הסימן יוכיח כי המילה רכשה אופי מבחין ועל אף שהיא מילה מתארת הציבור מזהה את המילה הזאת דווקא עם המוצר שלו.

 

הפרה של סימן המסחר תקנה לבעליו את הזכות למנוע את המשך ההפרה על ידי קבלת צו מניעה מבית המשפט.

 

במקרים רבים, בעלי עסקים נחשפים לצורך להגן על המותג שלהם רק לאחר שנעשה בו שימוש. במצב זה, ברור שרישום סימן מסחר עלול למנוע פעולות כאלה בעתיד, אך לא תסייע להם בקשר לעבר. כל זאת בהנחה שיתקשו להוכיח כי המותג שלהם, על אף שלא נרשם כסימן מסחר, הפך ברבות השנים ל"סימן מוכר היטב". האפשרות היחידה שעומדת לאותם עסקים כדי למנוע את המשך ההפרה ולקבל פיצויים הינה תביעה על פי עוולת "גניבת עין" בהתאם לחוק עוולות מסחריות.

 

לא קלה היא דרכו של התובע המבקש להוכיח את יסודות עוולה זו, ולהבדיל מסימן מסחר, יהיה עליו לשכנע את בית המשפט כי רכש מספיק מוניטין כדי שעינו של הציבור תוטעה לבלבל בין שני המוצרים/ העסקים.

 

 

 

הבהרה: כל האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. אין ולא יכול להיות תחליף לייעוץ משפטי מקיף ורציני המתבצע מול עו"ד הבקיא בתחום ושלמולו נפרשו כל פרטי המקרה הספציפי.

 

 

 

עוז חיים, עו"ד

 

 

תגובות
אין תגובות למאמר