כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
26/10/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

מדור משפטי חדש בחדשות 'מפיק': BTL- By The Law

מאת: חדשות 'מפיק'; עו"ד עוז חיים /
05.11.2009
/ 9:15

חדשות 'מפיק' בשיתוף עו"ד עוז חיים המתמחה בסוגיות משפטיות הקשורות בענף, משיקים מדור משפטי חדש ומעודכן. יש לכם שאלות או התלבטויות משפטיות? שלחו אלינו  (yossi@mefik.co.il) ואנו נשיב כאן.

 

 

 

 

מקים תערוכה? מפיק אירוע או פסטיבל? אילו עניינים משפטיים עליך להסדיר?

 

הרעיון ישנו, התאריך נקבע והמקום נבחר. בית הדפוס מדפיס במרץ את ההזמנות לאירוע וההיענות בשיאה. האם בכך תמו דאגותיו של מארגן האירוע? מובן שלא. בסקירה קצרה זו, אנסה לתת בידי כל מארגן ארוע או פסטיבל, כלים בסיסיים על מנת לשמור על זכויותיו או לא להפר זכויות של אחרים. מובן שלא אוכל לגעת בכל הרכיבים הדרושים ובאופן טבעי ההתמקדות תהיה רק בחשובים והמרכזיים מביניהם.

 

כפי שוודאי תשימו לב, המילה "בכתב" תחזור בסקירה זו מספר פעמים- ולו מן הסיבה הפשוטה, שכוחה של המילה הכתובה, בייחוד בזירה המשפטית, שונה לאין ערוך מזו שבעל-פה. לצערי, אני נפגש יותר ויותר עם מפיקים אשר מעדיפים "לסגור עניינים" בע"פ ובכך אולי לקצר ולפשט את התהליך אך גם לקנות לעצמם סיכון רב שעלול לעלות ביוקר בעתיד.

 

קבלני משנה- מרבית המפיקים נעזרים בקבלני משנה לצורך הפקת האירוע (הקמת במות, הגברה ותאורה, עיצוב פנים, אוכל ועוד). חשוב לסכם את תעריף התשלום המדויק מראש (למשל עם או בלי מע"מ) ואת תנאי התשלום (שוטף, במזומן או מראש). אל תסכימו לשלם את מלוא הסכום מראש, חלקו תמיד את התשלום כך שהתשלום האחרון יהיה בתום הארוע. במידה והקבלן יתעקש אחרת, חישבו מחדש האם לשכור את שירותיו.

 

דוכנים-  גם כאן ישנה חשיבות מכרעת לעריכת מסמך בכתב עם בעלי הדוכנים/ ביתנים והסדרת אופי ודרך התשלום (אחוזים מהמכירה או תשלום קבוע מראש). זיכרו, הסכום אותו בעלי דוכנים יהיו מוכנים לשלם לפני הארוע (כאשר הציפיות לרווח הן גבוהות) לעיתים אינו תואם לסכום אותו יהיו מוכנים לשלם בתום הארוע. לכן, במידה ומדובר בסכום קבוע, הקפידו לגבות את הסכום מראש (או לפחות חלק נכבד ממנו) ובמידה והתשלום הינו באחוזים, הקפידו לגבות מקדמה. כמו כן, חשוב שיובהר בהסכם כי אינכם מבטיחים לבעלי הדוכנים כל הצלחה וכי באחריותם לדווח למע"מ ולמס הכנסה. בנוסף, חשוב להסדיר את עניין האיכות והחוקיות של המוצרים הנמכרים או המשווקים על ידם.

 

מיקום- תערוכות ואירועים נעשים לרוב במקומות ייעודיים ובכך נמנע מהמארגנים  "כאב הראש" בהשגת האישורים המתאימים. יחד עם זאת, יש לוודא עם בעל המקום כי יש בידיו את מלוא האישורים המתאימים וכי המקום יכול להכיל את כמות האנשים הצפויה. המצב שונה בקשר לפסטיבלים, אשר לרוב נערכים במקומות ציבוריים פתוחים, דבר המצריך קבלת אישורים רבים מרשויות שונות (משטרה, מד"א, כיבוי אש, עירייה/מועצה מקומית, צבא וכו').

 

בשני המקרים, במידה ומדובר במקום פרטי, סביר להניח שיוצג לכם הסכם שכירות. הקפידו לקרוא היטב את ההסכם שניתן לכם ואל תמהרו לחתום עליו בטרם התייעצתם עם עו"ד. בדקו כי המקום אינו מגביל אתכם באופן בלתי סביר לגבי רעש ושעת נעילה, או קובע תנאים מחמירים במיוחד לגבי אחריות לנזקים, בטוחות, פיצויים מוסכמים וביטוח.

 

ביטוח- הקפידו לרכוש פוליסת ביטוח שתכסה את מלוא הנזקים הצפויים ולאו דווקא זו שזולה יותר. זיכרו שחברות הביטוח ישמחו לגבות מכם פרמיה אך יקשו על חייכם במידה וארע מקרה ביטוחי שאינו מכוסה. הסיכון כאן אינו משתלם. היוועצו עם סוכן ביטוח ומפו עימו את הנזקים הצפויים.

 

מוסיקת רקע- הקפידו לרכוש רישיון כדין מארגוני זכויות יוצרים כגון אקו"ם. השמעת מוסיקת רקע, גם מהרדיו, ללא רכישת רישיון מתאים הינה אסורה ועלולה לגרור אחריה תביעה משפטית יקרה ומיותרת. ניתן להסדיר את רישיון השימוש באתר אקו"ם.

 

לוגו/ סימן מסחר- במידה והזמנתם לוגו ממעצב/ת גראפי הקפידו לעגן במסמך בכתב כי זכויות היוצרים על הלוגו יהיו שייכות לכם ורק לכם. אם ברצונכם להגן על המוניטין של הלוגו או על המוניטין של שם הפסטיבל או התערוכה, מומלץ להגיש בקשה לרישום סימן מסחר. עם קבלת תעודת רישום הסימן, "יופקע" השם או הלוגו מידי הציבור באותו הקשר והוא לא יוכל לעשות בו שימוש.

 

בהצלחה.

 

עוז חיים, עו"ד

 

 

(הבהרה: כל האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. אין ולא יכול להיות תחליף לייעוץ משפטי מקיף ורציני המתבצע מול עו"ד הבקיא בתחום ושלמולו נפרשו כל פרטי המקרה הספציפי).

 

 

תגובות
התקבלו 1 תגובות
1.  הפקת אירוע