כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
26/10/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

זווית אישית: ענף החתונות - בעיות וטיפים (ג')

מאת: ארגון "אמון הציבור" /
28.06.2009
/ 11:55

לחלק א'

 

לחלק ב'

 

 

 

בעיות העולות מפסקי דין ותלונות בתחום:

 

בניית מבנים(אוהל, מטבח, שירותים, בר, שביל בטון, שער כניסה)  לצורך פעילות גן אירועים ללא רישיון בנייה  וכן הפעלת הגן ללא רישיון.

פציעתו של ילד בשל התמוטטות עמוד שיש בגן אירועים שפעל ללא רישיון.

ע"פ 7191/02 נקבע על ידי בית המשפט בהקשר של פעילות גני אירועים ללא רישיון עסק: "יש לנו חובה להגן על הציבור שלא יגיע לגני אירועים כאשר לאותם גני אירועים אין רישיון עסק. יש בכך משום סכנת חיים למשתמשים באותם גני אירועים, ולא ניתן ידנו להפקרות השוררת בעניין זה".

פציעות של חוגגים בשל החלקה. בתי משפט שדנו בתביעות לפיצויים בשל החלקה קבעו כי קיימת חובת זהירות מושגית בין בעל אולם לחוגגים, אך בפסקי דין לא הוכח כי הופרה חובת הזהירות הקונקרטית.

הפסקת חשמל במהלך חתונה. בית המשפט קבע כי הייתה התרשלות של בעלי האולם משום שהגנראטור לא פעל כיאות בעת הפסקת החשמל, אך פסק לתובעים 30,000 ש"ח ולא 150,000 כפי שתבעו הצרכנים משום שהצרכנים הפריזו בסעד הכספי אותו תבעו ולא הוכיחו כי יש לפסוק להם סעד זה.

אי הגשת מנות גלאט כושר בניגוד להסכם. בית המשפט פסק כי יש לפצות את הצרכנים בגין עלות המנות וכן בגין עוגמת נפש שנגרמה להם.

שיבושים במערכת ההגברה. בית משפט הורה על פיצוי צרכנים בסכום של 1,000 ש"ח בשל עוגמת הנפש שנגרמה לתובעים עקב הספקות קלות במוסיקה שנבעו מתקלות במערכת ההגברה.

תביעה להשבת מקדמה בסך 4,000 ש"ח ששולמו לאולם אירועים בשל פרוץ מלחמת לבנון השנייה. בית המשפט הורה על השבת הסכום ששולם על ידי הצרכנים, לאור ביטול החתונה שתוכננה להיערך בכרמל.

מיקום חופה בניגוד לבקשת הצרכנים. צרכנים תבעו אולם אירועים בשל מיקום החופה על הגג ולא באולם.

לצרכנים היה חשוב כי החופה תיערך באולם, כדי לאפשר לסבתו המבוגרת של התובע להשתתף באירוע, בשל פחד הגבהים של הכלה וכדי למנוע המולה ביציאה מהגג לאולם. בית המשפט הורה לאולם לפצות את הצרכנים בשל עוגמת הנפש שנגרמה להם בסכום של 5,400 ש"ח.

 

תביעה בשל איכות ירודה של אוכל. צרכנים תבעו אולם אירועים בשל טענות לאיכות ירודה של אוכל:

·  טענה כי הדגים מסוג פורל היו קטנים בניגוד למצופה מדגים מסוג זה. בית המשפט פסק כי הדג שהוצג גם

   בפני בית המשפט היה במתחם הסבירות לדג מזן פורל.

·  טענה כי הדגים היו מרירים- טענה שנדחתה.

·  סטייק הפרגית היה מלוח. בית המשפט פסק לנתבעים פיצוי על דרך אומדן בסך 4,400 ש"ח(חישוב עלות

   האירוע, הנחה כי עלות האוכל עומדת על 50% מעלות האירוע וכי עלות סטייק הפרגית בהתחשב בכמות

   האורחים עומדת על 10%).

 

 

תביעה בגין מרחק גדול של השירותים מהאולם, הפרת הבטחה של צבע המפיות ופגמים באולם

 

צרכנים תבעו אולם המצוי בקומפלקס של 3 אולמות. בניגוד להסכם, השירותים היו מרוקחים מהאולם, בנוס, צבעה המפיות היה שונה מזה שסוכם עליו וכן התגלו פגמים שונים באולם- משטח זכוכית נשבר במהלך החתונה וכן היו מספר צינורות חשופים באולם. בית המשפט חייב את בעלי האולם לפצות את הצרכנים בסכום של 5,000 ש"ח בשל עוגמת הנפש שנגרמה להם.

 

 

טיפים לצרכנים:

o        בקשו לעיין ברישיון העסק של גן/אולם האירועים.

o        שימו לב לתאריך התפוגה של רישיון העסק-ייתכן ולגן/אולם יש רישיון אך הוא יפוג טרם מועד חתונתכם.

o        מומלץ שלא להתחתן בגן/אולם הפועל ללא רישיון עסק.

o        אם בחרתם להתחתן חרף העובדה שלגן/אולם אין רישיון עסק התקשרו לוועדת התכנון והבנייה המקומית/מחוזית ובררו האם הוצא צו סגירה ו/או הריסה נגד האולם/גן.

o        עיינו היטיב בחוזה טרם החתימה- מומלץ לא לחתום באופן מיידי, אלא לקחת את החוזה לביתכם ולעיין בו בנחת, מומלץ למסור את החוזה לעיון אנשים נוספים(הורים, חברים וכו').

o        בעת עיון בחוזה יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושאים הבאים:

 

- שיעור דמי הביטול- חשוב מאוד לראות האם יש בחוזה התייחסות לגובה דמי הביטול שתאלצו לשלם במקרה של ביטול ההתקשרות עם הגן/אולם אירועים. בנוסף יש לשים לב למועדי הביטול- באילו טווחי זמן לפני החתונה ניתן לבטל את ההתקשרות ומה שיעור דמי הביטול בכל מועד. נושא נוסף שיש ליתן עליו את הדעת הוא האם במקרה בו לא ניתן לקיים את החתונה במועד המקורי בשל כח עליון(תאונה, מחלה, מוות, מלחמה וכו') ניתן לדחות את החתונה למועד אחר בלא עלות נוספת.

 

- המחיר הכולל של ההתקשרות- ענף החתונות מאופיין בהצגת מחירים ללא מע"מ וכן בהצגת מקטעי מחירים נפרדים עבור כל שרות הניתן על ידי הגן/אולם וזאת בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן המחייבות הצגת מחיר כולל של השרות.

 

צרכנים המבקשים לדעת מה המחיר הכולל של האולם/גן נתקלים במשימה קשה-חישוב העלות הכוללת של ההתקשרות.

 

הפרקטיקה הנהוגה על ידי בעלי הגנים/אולמות היא הצגת מקטעי מחירים שונים עבור כל שירות אותו הם מספקים וכך מטשטשת העלות הסופית של השרות. אופן ההצגה של כל שרות בנפרד נועד ליצור מצג לפיו עלות ההתקשרות זולה, אך בפועל, בעת שמחשבים את העלות הכוללת של השרות, מסתבר שהשרות כלל וכלל איננו זול.

 

 

דוגמאות להצגת השירותים המוצעים על ידי בעלי הגנים/אולמות באופן נפרד:

עלות מנה (במקרים בו התשלום לגן/אולם מחושב בהתאם למספר המנות).

 

"טיפ" למלצרים שעלותו מגיעה לאלפי ש"ח, הפרקטיקה הנהוגה על ידי בעלי הגנים/אולמות היא להציג מחיר "אטרקטיבי"-לדוגמא- עלות טיפ מלצר רק 200 ש"ח, אך חשוב לזכור כי בחתונה ממוצעת יהיו לפחות 20 מלצרים, כך שעלות ה-"טיפ" תגיע ל-4,000 ש"ח, עלות שצרכנים רבים לא מביאים לידי חשבון בעת חישוב העלות הסופית של החתונה.

 

עלות תאורה- גנים ואולמות מתמחרים בנפרד את עלות התאורה.

 

עלות הגברה- גנים ואולמות מתמחרים בנפרד את עלות ההגברה.

 

ביטוח- האם לגן/אולם יש ביטוח צד ג'.

 

 

 

אמון הציבור

 

חלק ד' ואחרון בשבוע הבא.

 

 

תגובות
אין תגובות למאמר