כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
13/08/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

ביקורת גבולות

מאת: צביקה קראוס, כפיים /
15.07.2008
/ 9:59

 

 

 

ביקורת גבולות

 

המשחקים האולימפיים בעידן החדש, הינם האירוע הגדול והנצפה ביותר בתחום הספורט. הם מהווים מקור לעסקאות שיווק כלכליות ומהלכי התדמית הגדולים והיקרים מסוגם. על מקור עוצמתם וכח המשיכה הכלכלי האדיר שלהם ניתן ללמוד מהסיפורים שמאחורי הקלעים הספורטיבים.

  

 

ביקורת גבולות

 

 

התכונה שהחלה במהלך החודשים האחרונים בעולם העסקי סביב לאולימפיאדה, מוכיחה שהמגמה מתחזקת ועולה. משווקי המותגים הגדולים המהווים את נותני החסויות הבכירים כמו קוקה קולה ומקדונלד'ס רואים באולימפיאדת בייג'ינג אפשרות חסרת תקדים להגיע אל העולם כולו והזדמנות להשיג ייתרון ממשי בתחום השיווק.

 


 

 

ביקורת גבולות

 

חסויות או לא להיות


ספונסרים ראשיים, שחתמו על חוזי חסות כבר לפני שנים כדי להבטיח את נוכחותם במשחקים הסיניים, משלמים יותר מרבע מיליארד דולר בעסקות הכוללות

 3-2 אולימפיאדות. הם מקבלים את הזכות להשתמש בלוגו של המשחקים האולימפיים (5 הטבעות המפורסמות) הן בסין והן מחוצה לה למטרות שיווק.

סקרים מלמדים כי המכירות של נותני החסויות בשנת אולימפיאדה גדולות בעשרות אחוזים מאלה של המתחרים.

 

 

ביקורת גבולות

 

 

 

 

ביקורת גבולות

 

ביקורת גבולות

 

ביקורת גבולות

 

ביקורת גבולות

 

 

 

ביקורת גבולות

 

נותני חסויות משניים, מתחלקים בביג'ינג לשתי קטגוריות: העסקים הבינלאומיים, שרוצים דריסת רגל טובה יותר בסין כמו פולקסווגן או אדידס וחברות סיניות מקומיות כגון סיינופק, צ'יינה מובייל ובנק אוף צ'יינה בו בין השאר מוכרים כרטיסים לצפייה בתחרויות, מקווים לפרוץ לתודעה העולמית. אלה רשאים להשתמש בלוגו האולימפיאדה רק בתחומי סין עצמה.

 

 

 

ביקורת גבולות

 

 

 

 

ביקורת גבולות

 

 

ביקורת גבולות

 

 

בימים כתיקונם, מאפשרות עסקות חסות אולימפיות רק מממן אחד לכל ענף כלכלי. בייג'ינג פרצה את התקנון ואפשרה לשלוש חברות בירה: בדווייזר, טסינגטאו ויאנג'ינג השייכות לאותה קטגוריה, להשתתף בקמפיין החסות לאולימפיאדה.

 

לטענת מארגני אולימפיאדת בייג'ינג, שדאגו לגבות את מירב ההכנסות ממתן החסויות, הסיבה לכך היא שאוכלוסיית המדינה שלהם גדולה מכדי שיאפשרו לנותן חסויות יחיד לרכוש מונופול.

 

 

 

ביקורת גבולות

 

 

 

 

ביקורת גבולות

 

 

 

המירוץ לבייג'ין

כקמפיין מקדים לאולמפיאדה נערך ברחבי העולם מסע הלפיד המסורתי. השנה עורר המסע מערכת התנגדויות אדירה של ארגונים חברתיים לאורך המסלול.

 

 

ביקורת גבולות

 

 

ביקורת גבולות

 

 

ביקורת גבולות

 

 

ביקורת גבולות

 

הדבר מהווה חדשות מדאיגות עבור נותני החסות של מסע הלפיד, שבין היתר כוללים את ענקית המשקאות קוקה קולה, יצרנית המחשבים הסינית לנובו ויצרנית האלקטרוניקה הדרום-קוריאנית סמסונג. מה שהחל כמספר קטן של ארגונים המאיימים ליצור הפרעה מוגבלת, הפך לכותרות הראשיות בעיתוני הבוקר ברחבי העולם ולמשבר פוליטי של ממש.

 

למרות הרווח המיידי במכירות, נדמה כי החברות הבינו שעלולה להיות להן בעיה תדמיתית, ולכן חישבו בזהירות את מסעות הפרסום שלהם, והדגישו לעתים קרובות נושאים חברתיים. הקמפיין של קוקה קולה למסע הלפיד למשל, התמקד באלופים "ירוקים", הפרסומות של ג'נרל אלקטריק מקדמות את טכנולוגיית טיהור המים ואנרגיית השמש. הדבר נועד להסיט ביקורת אפשרית על שיתוף פעולה עם המדיניות הסינית בכל הקשור לזכויות אדם.

 

החו"ל משתלם ?

 

מה הופך אולימפיאדה אחת להצלחה כלכלית ואחרת לכישלון? התשובה אינה פשוטה ובוודאי אינה ידועה מראש. אולימפיאדות לוס אנג'לס וברצלונה נחשבות סיפורי הצלחה מבחינה כלכלית בעוד שסידני ואתונה לא הצליחו למנף עצמן למרות שאירחו את המשחקים העולמיים.


לוס אנג'לס הייתה עיר מרכזית ומוקד תיירות, עוד לפני שארחה את האולימפיאדה. העיר כללה תעשייה פורחת ומתקני ספורט מפותחים, שסייעו להצלחה הכלכלית הכבירה של האולימפיאדה עם הצטרפותם של מאות משקיעים פרטיים.

 

ברצלונה, לעומת זאת, עדיין לא תפסה מקום משמעותי בתודעה הציבורית בעת שאירחה את האולימפיאדה, אך למרות זאת הצליחה למנף את האירוע מבחינה שיווקית כדי למשוך עסקים זרים ותיירות ולהגדיל את העניין בנדל"ן בעיר. בין היתר, השקיעה העיר רבות בהבאת אדריכלים ידועים לצורך הקמת מתקנים ותשתיות חדשים בעיר, מה שיצר תדמית צעירה ואופנתית. פריחה זו הובילה לעליות ממושכות במחירי הנדל"ן ולהכנסות רבות מענף התיירות.

 

 

ביקורת גבולות

 

המשחקים האולימפיים, בסידני שבאוסטרליה ובאתונה שביוון, נחשבים להצלחות כלכליות קטנות בהרבה. סידני אמנם הצליחה להגדיל משמעותית את התיירות ותשתיותיה שופרו, כמו גם הפעילות העסקית בה, אך חלק מהתשתיות נותרו ללא שימוש.  אתונה, יעד תיירותי קלאסי, סבלה בעת אירוח האולימפיאדה מתשתיות לקויות, בעיות ארגוניות, תלות רבה בתקציבים ממשלתיים ומחריגות גדולות בעלויות שהובילו את יוון לגירעון תקציבי אדיר.

ככל הנראה האולימפיאדה שתיזכר כאסון הכלכלי הגדול ביותר היא זו שנערכה במונטריאול ב-1976. העלויות זינקו פי 13 לעומת התכנון המקורי. לפי הערכות, החובות שהצטברו בהקמת האיצטדיון האולימפי הוחזרו במלואם רק בדצמבר 2006 !
 
ומה יקרה בסין?
חברות רבות מבקשות לקחת חלק בחגיגה הסינית, ואין זה פלא, לפי הערכות, הפרסום לשוק הסיני בתקופת האולימפיאדה עשוי להכניס לחברות כ-2 מיליארד דולר באופן ישיר. הדבר הוביל לכך שחברות שכבר ביססו את עצמן בסין - כמו מקדונלד'ס, סטארבקס ונייקי - מתרחבות כעת בבייג'ין. חברות אחרות נכנסות לסין או נכנסות להשקעות ישירות בסין בפעם הראשונה.

אפל, למשל, מתכוונת לפתוח חנות ראשונה בסין הקיץ. החנות, ששטחה יהיה 2,700 מטרים רבועים, שתוקם באזור מסחרי היסטורי אך מוזנח בקצה הדרומי של כיכר טיינאנמן, שכיום עובר הסבה למתחם קניות והסעדה.

 

באוגוסט האחרון, פתחה נייקי, הנותנת חסות לכמה נבחרות אולימפיות, חנות דגל ברחוב ואנגפוג'ינג ההומה במרכז העיר. עם 1,100 מטרים רבועים, החנות הגדולה בסין. על אף שבמדינה פועלות כ-3,500 חנויות נייקי, המופעלות על ידי זכיינים או שותפים של נייקי, זוהי החנות הראשונה במדינה שנמצאת בבעלות ישירה של החברה ועד כה דווחו רווחים גדולים במיוחד.

 

בשנתיים שלקראת המשחקים האולימפיים, תכננה מאריוט אינטרנשונל להקים שמונה בתי מלון חדשים, שמספר החדרים בהם מסתכם ב-3,000 בהם JWמאריוט וריץ'-קרלטון -בייג'ין. שני המלונות הושקו בסוף השנה שעברה באזור צ'יינה סנטרל פלייס, מתחם רב-שימושי באזור העסקי בעיר.

אפילו השפים של מסעדות היוקרה הידועות בארה"ב ממהרים לפתוח סניפים בסין. דניאל בולוד, שבבעלותו כמה מסעדות ידועות בניו יורק ובלאס וגאס, מתכוון להשיק מסעדה במתחם יוקרה שצפוי להיפתח באביב במה שהיה בעבר שגרירות ארה"ב.

 

 

ביקורת גבולות

 

 

 לאולימפיאדה יש מחיר

כאמור הפוטנציאל הטמון במשחקים האולימפיים וכמויות הכסף המוזרמות אליהם הוא אכן פתח נפלא להזדמנויות עסקיות. בשנים שלפני האולימפיאדה תנופת הבנייה אדירה והוצאותיה גבוהות באופן מיוחד בשל הצורך לסיים את כל הפיתוח במועד. עם זאת בסיום ההכנות מתפוצצת גם הבועה הכלכלית והמיתון מאיים לכבוש, זאת בנוסף לתקופת המשחקים עצמם בהם הפעילות הרגילה של העיר נעצרת כמעט לחלוטין כשהיא הופכת למוקד תיירות גדוש.

 

 

 

ביקורת גבולות

 

 

ביקורת גבולות

 

ביקורת גבולות

 

 

 

 

לקראת החגיגה של סין בחודש הבא ההתרגשות הולכת וגוברת, ניכר שעולם העסקים הבינלאומי יבטיח שמשחקי בייג'ין יהיו המפוארים ביותר עד כה.

 

הכותב הינו מנכ"ל חטיבת ההפקות בחברת 'כפיים'.

 

 

מקורות:

ניו יורק טיימס

וואל סטריט ג'ורנל

USA TOODAY

THEMARKER

תגובות
התקבלו 2 תגובות
1.  כל הכבוד צביקה
2.  שניים סינים
כתבות נוספות: