כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
11/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

שמונת שלבי היסוד ליצירת חדשנות אינסופית בארגון ובעסק

מאת: חדשות מפיק /
10.08.2015
/ 13:00

שמונת שלבי היסוד ליצירת חדשנות אינסופית בארגון ובעסק

 

ישנם מומחים הטוענים כי חדשנות מוצלחת היא סך של מציאת מספר רעיונות טובים והוצאתם לפעול, אחרים מדברים על חשיבות מציאת תובנה כמניע ליצירת רעיונות חדשים שיהיו בעלי משמעות וערך עבור הלקוחות, ושנם אלה המדברים על חשיבות ההשראה בחשיפת תובנה פוטנציאלית.

חדשנות למעשה עוסקת ביצירת ערך, וכל אחת מההגדרות, המסגרות והמודלים הקיימים אי שם מספרים רק חלק מסיפור ההצלחה של חדשנות בארגון מצליח. 

כדי לייצר חדשנות מצליחה ברת קיימא, חייבים להשקיע אנרגיה בהטמעת תהליך חשיבה החוזר על עצמו שוב ושוב של יצירת חדשנות פנים ארגונית, ולכן חשוב ליצור שפה משותפת פשוטה ומסגרת מנחה ליצירת חדשנות אינסופית, שכל העובדים בארגון יכולים להבין בקלות ולאמץ ללא פחד. אם החדשנות הופכת למורכבת מדי, או נראית קשה מדי אזי אנשים יפסיקו לרדוף ולחפש אחריה, או לתמוך בה.

חלק מהארגונים מנסים להשיג פשטות זו, או להפוך את המרדף אחר חדשנות שיראה יותר בר השגה, על ידי הפיכתה למשימת פרויקט. אך גישת חדשנות כפרויקט תמנע מחדשנות להפוך אי פעם לדרך חיים בארגון או בעסק. במקום זאת חייבים לנקוט צעדים כדי למקם חדשנות כמשהו אינסופי, כחלק בלתי נפרד מה DNA של הארגון, עם שאיפה לעסוק בו בצורה מקצועית ולהצטיין בו.

לכן, אם נאמץ מספר שיטות עבודה קיימות של מצוינות בחדשנות ונוסיף ונמהל אותם יחד עם כמה מרכיבים חדשים, התוצאה שתתקבל תהיה מסגרת ארגוניות פשוטה שניתן להשתמש בה כמדריך למרדף וחיפוש אחר חדשנות ברת קיימא – שיטת שמונת שלבי היסוד של תהליך יצירת חדשנות אינסופית. 

חשיבה חדשנית זו מחייבת תהליך מאוד שיתופי. להלן המסגרת על שמונת מרכיבה וחלק משאלות המפתח ומהנקודות הרבות שארגון או עסק חייבים לשאול, לשקול ולענות לעצמו בכל שלב משלבי התהליך המתמשך:

1. שלב יסוד ההשראה

עובדים מנווטים כל הזמן בין עולמות השונים זה מזה מספר פעמים ביום: בין עולם הבית, וכשהם נוסעים בעולם לעסקים או הנאה, או אפילו בעולמות דפי אינטרנט השונים בדפדפן המחשב, מחשב הלוח, או הטלפון החכם שלהם.

מה הם רואים, כאשר הם עוברים דרך העולם שמעורר בהם השראה שאולי יכול להשתלב במאמצי החדשנות של החברה?

מה הם מוצאים בעולם הטכנולוגיה שהופכים דברים לאפשריים כעת ולא היו אפשריים קודם לכן?

בפעם הראשונה בהתעסקות בחדשנות אנו מחפשים השראה לשאלה "מה לעשות?", בפעם השנייה אנחנו מחפשים השראה לשאלה "איך לעשות את זה?".

איזו השראה אנו יכולים למצוא ברעיונות שנבחרו ליישום?

 

2. שלב יסוד החקירה

מה אנו יכולים ללמוד מהחלקים השונים של ההשראה שהעובדים נתקלו ומצאו?

כיצד האלמנטים המבודדים של השראה מתחברים ? או שלא?

אילו תובנות של לקוחות מסתתרים בחלקים של השראה אלה?

אילו מהמשימות מרשימת המשימות העתידיות – שנראות כעת לא דחופות ולא אטרקטיביות  ביותר, אולי שווה לחפור בהם לעומק רב יותר?

אילו מבין צרכי הלקוח שאנו יודעים ומבחינים שאינם מסופקים, כדאי לנסות להתייחס אליהם?

מה הן ההזדמנויות המבטיחות ביותר, אשר עשוי להיות רווחיות ביותר ?

 

3. שלב יסוד הגיית הרעיונות

אנו לא רוצים להסתפק רק בקבלת המון רעיונות, אנו רוצים לקבל המון רעיונות טובים!

תובנות והשראה משני אבני היסוד הראשונים מגדילים את הרלוונטיות ואת העומק של הרעיונות.

אנו חייבים לתת לעובדים דרך לשתף את הרעיונות שלהם באופן שירגישו בטוח ונוח לשתף.

איך אנחנו יכולים לשלב, בצורה הטובה ביותר, שיטות וטכניקות חשיבה מקוונות ולא מקוונות?

כמה טוב תקשרנו לאחרים את סוגי החדשנות שאנו מחפשים?

האם לימדנו ותרגלנו את העובדים שלנו במגוון שיטות חשיבה יצירתית?

 

4. שלב יסוד החזרה וההישנות

•        אף רעיון לא מגיח לאוויר העולם או נוצר באופן מלא ומושלם, לכן אנחנו חייבים להעניק לעובדים שלנו כלים המאפשרים להם לתרום רעיונות, באופן שאחרים בארגון יכולים להיעזר בהם, לבנות עליהם ולעזור לחשוף פגמים קטלניים פוטנציאליים ברעיונות, כדי שיוכלו להתגבר עליהם.

אנו חייבים "אבות טיפוס של רעיונות" על מנת לבחון ולבצע ניסויים, כדי לאמת את ההנחות שבסיס הרעיונות, ולחפש מכשולים ואבני נגף פוטנציאליים גלויים או נעלמים על מנת לאסוף מידע שיסייע להפוך את "רעיון אב הטיפוס" לטוב וחזק יותר!

האם יש לכל המשתתפים את הטכניקות, הכלים והידע לביצוע הניסויים, לאיסוף ועיבוד המידע?

 

5. שלב יסוד הזיהוי

באילו דרכים אנחנו מקשים על לקוחותינו לחשוף, לשחרר ולגלות את הערך הגלום בפתרון פוטנציאלי חדשני זה?

מה הם החסמים הפוטנציאליים הגדולים ביותר שצריך להתגבר עליהם כדי שיאומץ הרעיון החדש?

מה השינויים שאנחנו צריכים לעשות בהיבטי המימון, השיווק, העיצוב, או פרספקטיבת מכירות כדי להקל על לקוחות לגלות את הערך של הפתרון חדש זה?

מהם הרעיונות הנבחרים הטובים ביותר שבחרנו ודרגנו על מנת לפתחם ולהביאם לשוק?

אילו משאבים חסרים כדי לממש את ההבטחה של כל רעיון?

על סמך כל הניסויים, הנתונים, ומחקרי השוק, אילו רעיונות כדאי לנו לבחור?

 

ניתן לראות כי במסגרת התוכנית המוצגת, הדברים חוזרים בלולאה שוב ושוב דרך שלב ההשראה לפני שממשיכים לשלב היישום. קיימות שתי סיבות עיקריות לכך:

ראשית, אם עובדים לא הושפעו מהשראת הרעיונות שנבחרו לפיתוח כדי שיהפכו מסחריים, ואינם מושפעים מהפוטנציאל הגלום בהם, אז כנראה שנבחרו הרעיונות הלא נכונים או שהעובדים בארגון אינם מתאימים לתפקיד. 

שנית, בצומת זו מומלץ לשוב בחזרה ללולאה דרך חמשת השלבים הראשונים לפני מעבר לשלב היישום המעשי של הרעיונות, ו/או ניתן לחשוף את הרעיונות בפני קהל ממעגל פנימי רחב יותר ולנסות לשאוב השראה, משוב וקלט רבים יותר איתם ניתן  להמשיך לשלב היישום.

 

 

6. שלב יסוד היישום/ המימוש

מה הן הדרכים והתהליכים היעילים ביותר לעשות, לשווק, ולמכור את הפתרון/ רעיון חדש זה?

כמה זמן זה ייקח לנו לפתח את הפתרון?

האם יש לנו גישה למשאבים או שנצטרך לייצר גם פתרון להשגת משאבים?

האם אנחנו טובים וחזקים בערוצי ההפצה שהם המתאימים ביותר לאספקת פתרון זה?

 

7.   שלב יסוד ההארה (באור הזרקור)

האם הצורך בפתרון החדש ברור ומובן לקונה הפוטנציאלי

האם אנו משיקים פתרון חדש לקטגורית מוצר או שירות קיימת או שאנחנו יוצרים קטגוריה חדשה?

האם הפתרון החדש יכול להיכנס תחת מטריית המותג הקיימת שלנו ומייצג משהו שלקוחות פוטנציאליים סומכים עלינו שנמכור להם?

כמה מאמצי הסברה ותרגום לערך המוצר החדש אנחנו צריכים להשקיע עבור לקוחות פוטנציאליים כדי לעזור להם להבין כיצד הפתרון חדש זה משתלב בחייהם והם חייבים אותו?

האם אנחנו צריכים רק להסביר את החדשנות הפוטנציאלית הזו ללקוחות כי זה מעוגן במשהו שהם כבר מבינים, או שאנחנו צריכים לחנך וללמד אותם על הערך שיוסיף לחייהם?

 

8.  שלב יסוד ההתקנה

מהי הצורה הטובה ביותר להפיכת פתרון חדש זה לחלק מקובל מחיי היומיום של מספר גדול של אנשים?

איך להסיר חסמי גישה כדי לעשות להקל ככל האפשר על האנשים לאמץ פתרון חדש זה, ואפילו לספר לחבריהם עליו?

איך אנחנו בונים אמצעי לימוד ומשוב, במהלך תהליך ההתקנה, כדי ללמוד מלקוחות ולקבל משוב אותו נוכל להכניס לתהליך לצורך שיפור ועדכון גרסאות מוצר עתידיות?

 

סיכום

שמונת אבני היסוד/ השלבים של תהליך לולאת החדשנות האינסופית נועד להוות תהליך למידה ועשייה מתמשך כך שתוצאות הסיום של לולאה אחת יהפכו לתשומות העבודה לסיבוב הבא. 

זו מסגרת מנחה חדשה יחסית המתאימה לשימוש בארגונים ובעסקים. מסגרת זו מתאימה גם באופן אידיאלי לניהול, שליטה ובקרה בארגוניים הנמצאים בתהליך שינוי וטרנספורמציה ארגונית, מארגון בעל אופי מבוסס וממוקד מוצר לארגון מבוסס צרכי הלקוח.

כוחה של גישה חדשה זו הוא בהיותה מותאמת לארגון המתמקד במציאה ובמתן פתרונות שהלקוחות צריכים (וצרכי הלקוח כל הזמן ממשיכים להשתנות), במקום להתמקד רק על איך לייצר מוצר מסוים (או קבוצה של מוצרים) טוב יותר.

אם בחרתם לוותר על גישת "חדשנות כפרויקט" שמונעת מחדשנות להפוך אי פעם לדרך חיים בארגון, שקלו להשתמש בלולאת שמונת שלבי היסוד של תהליך יצירת חדשנות אינסופית כדי להשפיע על  תבנית החשיבה והלך הרוח של הארגון, לעגן ולאמץ שפה של חדשנות. זו מסגרת תהליכית נהדרת כדי לעודד ולנהל דיונים ושיח על חדשנות, להגביר ולמקסם את תפוקות החדשנות בארגון, ולהפוך את הארגון לרלוונטי יותר מתמיד ללקוחותיך לאור  קצב החיים המשתנה תדיר ובמהירות.  

 

  

המאמר נכתב באדיבות איציק מידן, המבוך האקולוגי

 

תגובות
אין תגובות למאמר