כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
28/09/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

המעצבים יוצאים למאבק בשיטת המכרזים

מאת: דסק חדשות, פורטל מפיק /
16.10.2007
/ 13:36

מעצבים רבים בישראל קיבלו בתחילת השבוע למייל האישי שלהם, מכתב שהופץ בתפוצה רחבה עבורם ונשלח במאות עותקים. וכך נאמר בו:

 

"לכל חבריי המעצבים, העוסקים ביצירה מכל התחומים: קמפיין עולמי חדש יוצא כנגד שיטת המכרזים והעבודה ה"חינמית". אולי נקבל סופסוף קצת יותר הערכה......

חשוב להירשם בכדי להעלות את המודעות לאנשי מקצוע וגם ללקוחות. כל הפרטים באתר.

תחתמו על העצומה ותעבירו הלאה לכל מי שרלוונטי. http://www.no-spec.com/".

 

מאחורי המייל, התברר, עומדת תמר מלמד, מעצבת רב-תחומית מתל-אביב ובעלת סטודיו תמרינדי. את מהות הבעיה מלמד מסבירה באמצעות דוגמה.

 

"זו תופעה שקיימת בעיקר בענף התערוכות. לקוח רוצה להציג ביתן בתערוכה, פונה לחברות שעוסקות בעיצוב תערוכות וחברות הפקה, ומבקש הצעת מחיר לביתן. אבל השוק הרגיל אותו שהלקוח מקבל הצעת מחיר שמלווה בהדמייה, הדמייה משמעותה 90 אחוז מהעיצוב. מילא אם לקוחות היו פונים למעצב אחד לצורך הצעת מחיר, אבל המצב שנוצר בשל כך הוא שכיום לקוחות פונים לחמישה ועשרה מעצבים".

 

ומה הבעייתיות בזה? כל לקוח שעיניו בראשו יבצע סקר שוק לפני שהוא רוכש מוצר.

 

"מה הבעיה בזה? כי זה אומר שהוא מתזז עשרה מעצבים. כשאתה רוצה הצעת מחיר לרכב, שולפים לך מהמחירון כי זה מוצר מדף. עיצוב זה לא מוצר מדף. כל לקוח מקבל עיצוב יחיד ומיוחד. המעצב משקיע ימים כלילות".

 

יש לך פיתרון?

 

"הפיתרון הוא שהלקוח ישלם דמי סקיצה. אז נכון שזה לא מכסה את כל העלויות שהמעצב השקיע, אבל לפחות חלק. בנוסף, זה גם יצמצמם את מספר החברות שהלקוח פונה אליהן.

 

"הבעיה היא שלרוב המעצבים אין את האומץ לעשות את זה. יש חברות עיצוב מהמובילות שכן עושות את זה, אבל זה לא משהו שמושרש מספיק אצל הלקוחות והברנז'ה".

 

גובה 'דמי הסקיצה' עליהם מדברת מלמד, יכולים לדבריה לנוע בין 100 ל-1,000 דולרים, בהתאם לסוג העבודה הנדרשת. היא, בניגוד לרבים מחבריה הקולגות, לא מתביישת לבקש את הכסף הזה, מה שהביא אותה, מתוך בחירה עקרונית, לוותר על הגשת מועמדות למכרזים על עבודות עיצוב לתערוכות.

 

כיצד לקוח מגיב כשאת דורשת ממנו דמי סקיצה, כאשר הוא יכול לקבל את אותו הדבר בחינם אצל מעצב אחר?

 

"כשאני אומרת ללקוח שהוא משלם לי דמי סקיצה הוא מעריך אותי יותר וזה עובד, אבל אני לא יכולה להילחם בזה לבד, ומסתבר שבעולם חשבו על זה לפניי. אין לי פחות לקוחות בגלל זה אבל אני עושה פחות תערוכות, דברים שהם בלי מכרזים. פעם הייתי עושה רק תערוכות, אבל אני לא מוכנה להשתתף במכרזים באופן מוצהר. אם הם לא משלמים לי דמי סקיצה אני לא משתתפת".

 

לדברי מלמד, מאות מעצבים ניזוקים מהתופעה המדוברת, כאשר עשרות מתוכם נמנים על ענף התערוכות. "והכל בגלל כמה מעצבים מובילים בשוק, שמוכנים לעשות עבודות בחינם. אי אפשר להילחם בזה".

 

אז אולי הגיע הזמן שתרימי את הכפפה ותובילי את המאבק?

 

"לפני שנה קם ארגון שעוסק בתערוכות, אבל שום דבר הם לא עשו בנדון. אם הם לא עשו שום דבר אז מי אני? זה צריך לבוא ממקום גבוה."

 

תגובות
התקבלו 13 תגובות
1.  כל הכבוד
2.  שמחה לראות ,
3.  דמי סקיצה ורעיון
4.  תאמיני בדרכך
5.  מי שמוכן לעבוד בחינם מוריד את המקצוע לאשפתות
6.  כל הכבוד תמר!!!
7.  דברי טעם
8.  בהצלחה! בעלי מקצועות חופפים- היכנסו
9.  ומה עם זכויות יוצרים?
10.  חוזה עבודה / הסכם התקשרות
11.  פשוט צריך לתחיל לדרוש
12.  דמי סקיצות
13.  בהצלחה
כתבות נוספות: