כל מה שחם בענף ! אמין, מקצועי ומקיף יותר.
כל יום שני, מדי שבוע
ניוזלטרים נוספים מהענף :
26/10/2017
ניסויים בקד"מ בבני אדם
המדור סוקר מגמות, פרוייקטים ורעיונות מקוריים בתחומי הקד"מ, האירועים והשיווק בחו"ל.
חפש בכתבות:

דעה אישית: מי יעשה יחסי ציבור ליחסי הציבור?

מאת: יעל לוטן /
22.05.2014
/ 13:59

מעולם לא חשבתי שיגיע הרגע בו אצטרך לעשות ליחסי ציבור כנושא, יחסי ציבור. אולם אחרי 25 שנים של התעסקות במקצוע, נוכחתי לדעת שליחסי הציבור כמקצוע נעשה עוול לא קטן. ולא נחפש אשמים.

בראש ובראשונה צריך להבין מהם באמת יחסי ציבור ומה מטרתם, איזו עוצמה טמונה ביחסי ציבור שנעשים כהלכה. ובכן, כפי שאדם חכם אחד אמר, יחסי ציבור יכולים להניע את העולם או לעצור אותו, להפוך רעיונות ב-180 מעלות ולגרום לדעות רווחות להשתנות מקצה לקצה. 
 
אנו עוסקים כאן ברגשות אנושיים ואנו עוסקים כאן בידע מדויק של הבאת דבר כלשהו לכך שיחשבו עליו טובות. 
 
ביחסי ציבור ניתן גם לעשות שימוש שלילי כגון להכפיש את שמו של מישהו או לגרום לאנשים לחשוב על משהו באופן שלילי – גם זה נמצא בתחום יחסי הציבור. בכל אופן יחסי ציבור הינם תחום ידע ועיסוק מאד מוגדרים. הם לא שיווק, קידום, פרסום ועוד כל מיני דברים שבטעות הוכללו בתחום. יחסי ציבור שנעשים כמו שצריך ישפיעו מאד לטובה על השיווק, קידום, פרסום וכו' ויהוו את עמוד השדרה שלהם. ללא יחסי ציבור מאמצי השיווק והקידום של כל עסק או פעילות יצטרכו להיות עצומים ולא יפיקו את התוצאה המיוחלת, בעוד שעם יחסי ציבור טובים די במעט שיווק, קידום ופרסום כדי להניב פרות עסיסיים. מנקודת מבט זאת למעשה יח"צ טוב הוא חסכוני. 
 
אני מציעה לכם לבדוק בעצמכם (אם הנושא חשוב לכם), עד כמה הנושא פרוץ ולא מאורגן בשוק החופשי, בכך שתשאלו מספר אנשי יחסי ציבור מה ההגדרה של "יחסי ציבור". סביר להניח שתשמעו מספר הגדרות שונות כמספר האנשים שתשאלו. רק כשבדקתי זאת בעצמי גיליתי עד כמה הידע הזה באמת חסר, על אף חשיבותו העצומה לכל עסק. עכשיו, אחרי הקדמה מעין זו, ראוי שאשתף אתכם בחלק מהדברים שנכללים בתחום ושדורשים מקצועיות לא מעטה. 
 
חוק בסיסי ביחסי צבור הוא: "לעולם אל תשתמש בשקרים ביח"צ". ככל שתשתמש ביותר שקרים ביח"צ כך סביר להניח יותר שהיח"צ יחזור אליך בבומרנג. עליך לדעת לאיזה "קהלים" או "ציבור" אתה פונה ועליך לסקור קהלים אלה כדי לדעת איך לפנות אליהם ומה ימצא או לא חן בעיניהם. גם סקרים הינם נושא מדויק. למשל, יש בתי עסק, אמנים ועוד שבטוחים שיחסי הציבור האידיאליים יהיו פרסום כתבה בעיתון מוביל, או הופעה בתכנית טלוויזיה או רדיו. למרות שחשיפה מעין זו מאד נחשקת, לעיתים קרובות הם לא מבינים מדוע העסק או הפעילות שלהם לא מתרוממים בעקבות זה ולפעמים אף להיפך.
 
התשובה לכך טמונה בקהלי יעד מוטעים וחוסר מחשבה לגבי הדברים המתוקשרים שנובעים מאי ביצוע סקרים שנותנים את הנתונים והדברים המדויקים אותם יש לתקשר על מנת שיחשבו עליהם טובות. עדיין לא נכנסתי לאמנות ה"מיצוב" והיכולת לתפוס "נקודות מבט שונות" כמו גם הטכנולוגיה הטמונה בשינוי דעה לטובה לגבי מישהו שחטף "תעמולה שחורה" שמתוכננת היטב על מנת להרוס אותו – כן יחסי ציבור אמתיים יטפלו בזה בקלות יחסית. כל הנ"ל עדיין מהווה רק חלק קטן מהדברים שחייבים להילקח בחשבון בכל קמפיין מתוכנן של יחסי ציבור שנעשים בהקפדה ובקפידה. יש כאלה שההבנה של יחסי ציבור באה להם באופן טבעי, אבל גם הם חייבים לרכוש את הידע המדויק למען העקביות בעשייה הנדרשת עבור קמפיין יחסי ציבור מקצועי.
 
יחסי ציבור הינם כלי נשק רב עוצמה כאשר משתמשים בו בהלכה. אין כיום אף בית עסק או פעילות שמחשיבים את עצמם, שיכולים להרשות לעצמם את הפריווילגיה של להיות נטולי יחסי ציבור מסודרים. בעולם התחרותי של היום הדבר נדרש כהישרדות אלמנטרית. עשו שימוש נכון ביחסי ציבור ויבינו אתכם! למרות הידע הנרחב והלימוד המדויק שנדרשים לנושא, יחסי ציבור הם בסך הכל" "איך לגרום לכך שיקבלו אותי ויחשבו עלי או על מעשיי טובות" ואין אדם , עסק או רעיון שאינם צריכים זאת וזה בעצם הכל.
 
כותבת המאמר היא יעל לוטן, מנכ"לית ומייסדת משרד יחסי הציבור 'לוטן תדמיות'
 
(תמונת מסגרת: FreeDigitalPhotos)
תגובות
אין תגובות למאמר