מוזיקה לאתרי אינטרנט ומולטימדיה

מוזיקה לאתרי אינטרנט ומולטימדיה

הלחנת מוזיקה לאתרים ו - מוזיקה למולטימדיה היא עסק רציני. בעידן המידע והטכנולוגיה של ימינו המחשב כבר תופס נתח רחב ביותר משגרת חיינו. התווך האינטרנטי בימים אלה, יש אומרים, מהווה מעין עולם מקביל למציאות הקיימת. מושג זה של עולם (וירטואלי) מקביל הוטבע לא בכדי שכן כיום ניתן לבצע פעולות רבות באמצעות האינטרנט, פעולות שבעבר נתאפשרו רק באמצעות קשר ישיר שבין הבריות לעולם המעשה שביומיום, כגון: ביצוע עסקאות למיניהן, חיפוש מידע, רכישת השכלה, בילוי ופנאי וכן ביצוע התקשרויות חברתיות למטרות שונות. אתר אינטרנט איכותי יכול לעשות שירות נהדר לעסק המציע דבר מה לציבור - זאת הסיבה שבגללה כל בעל עסק רציני שואל עצמו, בשלב כלשהו, האם ראוי להקים אתר אינטרנט למען קידומו ופיתוחו של העסק. המוזיקה אשר קיימת עוד הרבה לפני המחשב (למעשה עוד הרבה לפני ה –
CD, התקליט והסרט המגנטי) אף היא אומצה אל חיק התווך הממוחשב ומאז נמצאת מסייעת רבות בשדרוג התכנים המוצגים והמתקיימים במחשב ובתווך האינטרנטי ככלל. 

אם נחשוב על זה לרגע נגלה שמה שהגולש חווה דרך העיניים והאוזניים תמיד יותר חזק ובעל השפעה מאשר מה שנחווה רק דרך העיניים או רק דרך האוזניים. אבל זה הולך עוד הרבה מעבר לכך שכן בכוחה של המוזיקה לפנות ישירות לגולש ולחבר אותו, רגשית, אל התכנים המוצעים באתר. חיבור רגשי שכזה יהא חזק הרבה יותר מאשר החיבור אותה יכולה להציע המילה הכתובה או המקוריינת (הרחבה בנושא זה מובאת למעלה בנושא גי'נגלים ומוזיקה לתשדירי פרסומת).

למעשה כשמדברים על מוזיקה לאתרים ו - מוזיקה למולטימדיה, מדברים על שני תחומים נפרדים אם כי בשנים האחרונות ישנה נקודת השקה מסוימת. בהפקת מוזיקה לאתרים, נגלה מס' אפיקים, כגון: הלחנה ו - הפקה מוסיקלית לאתרים (ישנם סוגים רבים של אתרים החל מאתרי תדמית של עסקים פרטיים וכלה באתרים גדולים של גופים נותני שירותים, המאפשרים רכישת השירות דרך האתר) וכן הלחנה למצגות פלאש קצרות, המשולבות באתר קיים. כל הנושא של פרסום באינטרנט בהקשרנו נחשב כ - מוזיקה לפרסומות, נושא אשר, כאמור, ייחדנו לו פרק נפרד משלו. מוזיקה למולטימדיה עוסקת בהלחנת משחקי מחשב, DVD לימודיים, סרטוני הסברה ממחושבים באינטרנט וכן הלחנת מצגות אור-קול (תמוקמנה בד"כ במוזיאונים, מרכזי הדרכה, אמצעי תחבורה ציבורית, תערוכות, גלריות ועוד).

הקווים המנחים להלחנת מוזיקה לאתרים הינם כאלה המשלבים מושגים מעולם ההלחנה לסרטים וכן מעולם ה - מוזיקה לפרסומות. גם כאן קיים הצורך בהעברת מסר והעצמתו. כן קיים הצורך בשידור אוטנטיות וביצירת החיבור הרגשי אל הגולש ע"י עקיפת מנגנונים של שיפוטיות וביקורתיות. כמובן שגם מתקיים הצורך ביצירת אווירה מותאמת וכן בגיבוש ההבטחה שהאתר מבטיח לגולשיו (התועלת שישיגו מצריכת המוצר או השירות המוצעים באתר). גם כאן ניתן לדבר על שיקול דעת רחב בקבלת ההחלטות האמנותיות, כזה הלוקח בחשבון את העיצוב הנוכחי של האתר, את תכלית קיומו, את הפעולות המתבצעות במסגרתו וכמובן את הויז'ן של בעלי האתר, מזמין העבודה, אתו אנו מחויבים לשתף פעולה ולהגיע להסכמות עקרוניות שינחו אותנו הלאה במהלך העבודה.

אז איך זה עובד ? בד"כ נקבל פנייה מבעלים של אתר קיים שעיצובו הושלם או מצוי בשלבים מתקדמים. לפני שתתחיל מלאכת ההלחנה ראוי שניכנס לאתר ונתרשם ממס' אלמנטים חשובים, כגון: השירות או המוצר המוצעים באתר, העיצוב הגרפי וכן מהאווירה הכללית שהאתר משרה. ראוי שנשאל את עצמנו מיהו קהל היעד של אותו אתר ולאיזה חלק בציבור אמורים לפנות אותם שירותים או מוצרים שהאתר מציע ? ובמילים אחרות, אלו גולשים צפויים לגלוש באתר. כן ראוי שנשאל את עצמנו מהי דרך ההגעה השכיחה אל האתר; האם דרך מנוע חיפוש, האם כחלק מביצוע פעולה גדולה יותר של רכישת שירות או מוצר באתר אחר ? בנוסף גם ראוי שנבדוק האם בכוונת מקימי האתר לכלול סרטון פתיחה לאתר. מענה על כל השאלות הללו ועל אחרות שכמותן יקבע, בסופו של דבר, את סגנון ההלחנה ובנוסף גם את הצבע ההפקתי של העיבוד המוזיקלי - כשהכל, כאמור, צריך להיעשות בשיתוף פעולה מלא של המפיק המוסיקלי עם בעלי האתר ומקימיו.

כאמור, מוזיקה לאתרים מהווה כלי חשוב בהצלחת האתר משום שהיא מסייעת לגולש לקבל תמונה מלאה יותר (ובתוך שכך, בעלת השפעה רבה יותר) של המוצר או השירות המוצעים באתר. זאת ועוד, המוזיקה מהווה כלי חשוב להצלחתם של אתרי אינטרנט משום שביכולתה ליצור אווירה מתאימה אשר תקל על יצירת החיבור הרגשי שבין הגולש לתכנים, תסייע בהצגת האתר כאוטנטי ואמין ככל הקשור להבטחה הנמצאת בבסיסו וכן תסייע להביא, בסופו של דבר, להתנהגות הרצויה מצד הגולש, ברכישת השירות או המוצר שבאתר.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך