אודות מוזיקה לתיאטרון

מוזיקה לתאטרון

הלחנת מוזיקה לתיאטרון הינה מלאכה המקפלת בתוכה מס' אתגרים ואולם מדובר בעשייה אומנותית ממדרגה ראשונה, שיש בצידה סיפוק רב. כמו בתחום של הלחנה לסרטים גם בתחום של הלחנת מוזיקה לתיאטרון לעתים לא מסתפקים במוזיקה כאמצעי ליווי בלבד למה שמתחולל על הבמה. גם כאן אפשרי בהחלט שהליווי המוסיקלי יהווה שחקן נוסף במחזה אשר, לא פחות מהשחקנים האחרים, יעזור לקדם את העלילה ולפתח אותה. במחזות זמר נודעת למוזיקה חשיבות יתרה שכן רוב המחזה למעשה מושר בידי השחקנים אפילו כשהמדובר בחילופי דברים שבין השחקנים ולאו דווקא שירים של ממש. בהצגות אימפרוליין, היכן שהכל מאולתר בזמן אמת, למוזיקה תפקיד מכריע הואיל ופעמים רבות תהא מי שתנתב את השחקנים למצב רגשי מסוים וע"י כך תשפיע על התפתחות העלילה כולה. במקרה אחרון זה רצוי להדגיש כי בצידן של הזכויות והפריבילגיות (מעצם כובד משקלה של המוזיקה בתוך מחזה אימפרו ויכולתה להשפיע על העלילה) קיימות גם חובות אשר דורשות תשומת לב, קשב רב וערנות עילאית מצד הנגן המלווה למה שקורה על הבמה בכל רגע ורגע נתון, תגובה מהירה לשינויים הפתאומיים וכן קולגיאליות בנקיטת היוזמה ( כן כן :) ). חשוב לקחת יוזמה במחזה האימפרו (נקיטת היוזמה למעשה אף מהווה דרישה מכל נגן אימפרו מקצועי) ואולם חשוב ביותר לעשות את זה באופן חברי ומתוך כבוד ורגישות לשחקנים האחרים שעל הבמה. קורה גם שמחזה קלאסי מתחדש והופך להיות מוגש בלבוש מודרני. במצבים כאלה למוזיקה בהחלט תפקיד חשוב בעיצוב וגיבוש אופן ההגשה המודרני של המחזה.

אם ננסה להגדיר את מהות תפקידה של המוזיקה בתאטרון הרי שאפשר לאמר כי תפקידה מתמצה במתן סיוע למחזה (לטקסט, למסרים שבו ולפועלם של השחקנים על הבמה) לחדור פנימה אל לבו של הקהל. איך עושים את זה ? במס' דרכים, קודם כל ע"י יצירת אווירה כללית מתאימה, המשלבת מוטיב אחד או שניים החוזרים על עצמם במהלך המחזה, למן ההתחלה ועד לסוף. פעמים רבות תולחן מוסיקה ברוח התקופה שבה אירועי המחזה לוקחים חלק. דבר זה יעזור לחזק אצל הצופה את תחושת האוטנטיות של מה שקורה על הבמה ויסייע לו להתחבר רגשית. מכאן אפשר לדבר על הלחנה של מוטיבים שונים המותאמים לכל סצנה וסצנה והעוזרים לחבר את הקהל לאווירה של התמונה הספציפית בה פועלות הדמויות. תפקיד נוסף יהיה ביצירתם של מוטיבים מוסיקליים באשר לכל דמות ודמות בתוך המחזה. בדרך אחרונה זו אנחנו מסייעים לקהל לחוות את הדמות באופן מלא ושלם יותר, הן במראה שלה, באופן התנהגותה אך גם בביטוי המוזיקלי שלה. למעשה, ככל שהקהל חווה יותר צבעים וגוונים של הדמות, הרי שבאופן זה יוכל לקבל אותה ולהאמין לאוטנטיות שלה כדמות. תפקיד חשוב נוסף, בליווי המוסיקלי של מחזה, הנו יצירת מרחב מוסיקלי המקנה אוויר לנשימה שבין סצנה לסצנה ומהווה דבק המחבר את שתי הסצנות, אחת לשניה. בעבר, במחוזותיה של יוון העתיקה, תפקיד זה ניתן למקהלה. קהל, טוב ככל שיהיה, לא יוכל לשאת סצנה אחר סצנה, קופנליקט אחר קונפליקט, ללא רגע של ונטילציה ושחרור מתחים. בדיוק בשל כך מאפשרת המוזיקה את פסק הזמן לקהל לקחת אוויר, מה שאף מסייע בחיבור הסצנות, האחת אל השנייה, והפיכתן לכדי סיפור אחיד ומגובש.

אופן השמעתה של מוזיקה במחזה יכול להתבצע בשתי דרכים עיקריות; האחת, ע"י נגנים היושבים בצדי הבמה או מאחוריה (או מתחתיה...!) ואשר מלוויםLIVE  את ההצגה. האחרת, ע"י פנייה למלחין ולמפיק מוסיקלי (לעתים מדובר באותו אדם) אשר יצרו יחד פס-קול שילווה את ההצגה ויופעל מעמדת הבקרה. שתי הדרכים כשרות ולגיטימיות. למעשה, ישנה אפילו דרך המשלבת את השתיים ! כיום, פעמים רבות מזמינים מס' נגנים מצומצם ונותנים להם לנגן על גבי פס-קול שהוכן מראש. במצב כזה יכול גם להיות שנגן ה - CD בעמדת הבקרה יוחלף במחשב נייד שבו פתוחה תוכנת הקלטה והפקה (כגון: PROTOOLS, NUENDO/CUBASE, LOGIC) ועליה הערוצים השונים, המוקלטים מראש. דרך זו מאפשרת לנו לשלוט בערוצי המחשב המנגנים, כך שבמידה והגיטריסט מחר לא יכול להגיע....תמיד אפשר לפתוח את ערוץ הגיטרה המוקלט מראש ולתת למחשב לנגן אותו בזמן אמת. עוד יתרון גדול בשיטה זו הוא היכולת להציע פס קול מלא ועשיר מחד ומאידך, לשמור על צביון של הצגה המלווה LIVE (אין כמו נגנים על הבמה).

תהליך העבודה על מוזיקה לתיאטרון מחייב תשומת לב רבה לויז'ן האומנותי של הבמאי וגם המחזאי. אין ספק שהמלחין צריך לקרוא את המחזה לפני תחילת העבודה ולגבש בשיתוף פעולה עם הבמאי, את הכיוון המוסיקלי המתאים. על המלחין לקבל מידע רב בדבר התקופה, הסיפור, הקונפליקט, ההגשה, השחקנים, התפאורה – הכל חייב להיות מותאם לתמונה הכללית אשר נמצאת במוחו של הבמאי ולשרת את המכלול האומנותי שהוא מבקש ליצור. במידה והשחקנים הם שחקנים – זמרים הרי שייתכן הצורך לעבוד איתם במישור המוסיקלי לפני כניסה להקלטות.

 

כאמור, ההלחנה לתיאטרון טומנת בחובה אתגרים רבים ואולם ההנאה והסיפוק הרב שבעשייתה הופכים אותה לאחת מאומנויות המוסיקה הנחשקות ביותר.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך