אודות הלחנה לסרטים

 הלחנה לסרטים

הלחנה לסרטים הינה תחום מרתק, מהנה ומספק מאין כמוהו ואולם לא פחות מכך תחום המחייב אותנו להפנמה יסודית ביותר של הויז'ואל שכן בעבודה זו נדרש המלחין לסייע לבמאי בהעצמתה של הסצנה והמסרים המועברים לצופה במהלך התרחשותה. משכך, הרי שמתקיים שיתוף פעולה בין הבמאי למלחין, כל זאת במטרה להביא את הצופה למצב הרגשי שבו הבמאי רוצה אותו, בזמן נתון בסרט (שמחה והתרוממות רוח, אימה ופחד, אהבה ורומנטיקה, חיפזון ומרדף, חרדה ומתח, תקווה וחלום, אקשן ופעלתנות וכו').

לעתים העצמתה של סצנה מסוימת אינו מתמצה אך ורק בהתאמת האווירה המושמעת לאווירה המוקרנת על המסך אלא בהעברת מסר כלשהו לצופה, דרך המוסיקה, מסר שסופו להשפיע על האופן שבו הצופה חווה את הסצנה כולה. לעתים נחזה בתמונה מסוימת, כאשר המוסיקה תנגן את האווירה של התמונה הבאה ובכך למעשה תהווה מעין רמז מטרים לצופה על העומד להתרחש, ממש בעוד רגעים ספורים. למשל כאשר המסך מגלה שדות ירוקים והמוסיקה המלווה דווקא מיליטנטית יחסית, מבין הצופה שמדובר בשקט שלפני הסערה כך שמשהו עומד להתרחש ממש בעוד רגע...

אז איך באמת מתקבלות החלטות לגבי איפיוני המוסיקה ביצירה המוקרנת ? כמובן שהמלחין, מניסיונו האישי, ולאחר שצפה ב -
Rough Cut , מוזמן להמליץ על אפיוני האווירה המתאימים בכל סצנה וסצנה ואולם בדרך כלל, ההחלטות מתקבלות במהלכה של ישיבה בה נוכחים הבמאי, המלחין ופעמים רבות גם אנשים נוספים מן ההפקה. כאמור, הרעיון שעומד מאחורי פס-הקול הנו מינופה של הסצנה והאדרה של ההשפעה שלה על הצופה, ואולם צריך להדגיש כי כל זאת ראוי שייעשה מבלי לגנוב פוקוס מהחומר המצולם. במילים אחרות: הצופה לא אמור לשכוח מן הסרט ולאמר לעצמו "מממממ.... איפה אני קונה את הדיסק". לאחר שנתקבלו ההחלטות לגבי מס' האווירות הרצויות וכן לגבי מוטיב אחד או שניים כלליים שבהם הולכים להשתמש לטובת הסרט, מתחיל המלחין לבצע את עבודתו ולהלחין מס' קטעים שונים, כפי שהוחלט. במהלך העבודה תיתכנה פגישות עבודה נוספות בין המלחין לבמאי על מנת להדק יותר את האווירות אל הסצנות המצולמות (מבחינת ההלחנה) ומשניתן האור הירוק למוטיבים המולחנים, מתחיל שלב ההפקה המוזיקלית.

כמובן כי כאשר הפקה מוזיקלית מתוקצבת כראוי, שימוש בכלים חיים (כנרים, נשפנים, תופים אקוסטיים, גיטרות) יוסיף נופך נוסף ומימד גרנדיוזי לפס הקול. פעמים רבות, כאשר מדובר בהפקה גדולה, יוכנו סקיצות על גבי המחשב ורק לאחר שניתן האור הירוק, יתחיל שלב ההקלטות של התזמורת או רביעיית כלי הקשת ושאר הכלים החיים.

מה עושים כשאין תקציב גבוה במיוחד ?

מפיק מוסיקלי או מעבד מוסיקלי מנוסה ידע להגיע לתוצאות משכנעות ומרגשות גם בהפקות דלות תקציב (כשאין תזמורת ואין רביעיית כנרים), כמובן שהכל תלוי במידת שליטתו ומיומנותו בתכנותי המידי של כלי ה-VST, כלים וירטואליים ממוחשבים, שברשותו (ורצוי שאלה יהיו מהאיכות הטובה ביותר). מעבר לכך, מפיק מוסיקלי השולט במספר כלי נגינה כמו פסנתר, גיטרות, בס, תופים, כלי נשיפה וכו' יוכל להציג תוצאות נהדרות במינימום הוצאה, תוך חיסכון העלויות והתשלומים לנגנים. בגמר עבודת ההלחנה וההפקה המוסיקלית, כל הקטעים עוברים חזרה להפקה. משלב זה ואילך, ולאחר שעריכת הסרט נסתיימה, מתחיל תהליך אחר ונפרד הקרוי "פוסט פרודקשיין" אשר אמור לאחד את הויז'ואל, קטעי הדיבור והאפקטים השונים של החלל המצולם בכל סצנה וסצנה יחד עם הקטעים המוזיקליים שהולחנו.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך