"לא רק למראית עין..." התדמית עושה את ההבדל ובגדול!

"לא רק למראית עין...." התדמית עושה את ההבדל ובגדול!

מאת: לימור גור


אינספור פעמים נכתב ודובר על חשיבות התדמית ונדמה כי אין מה לחדש, יחד עם זאת, עדיין יש מקום לחדד את הצורך בתדמית הנכונה בעולם העסקים.

מכיוון שבכל רגע נתון איש/אשת העסקים נאמדים ונבחנים בין אם בסביבת העבודה הקרובה- הכפיפים במשרד ובין אם בפגישות חוץ/ חו"ל, קביעת עמדה, ראיונות לכלי התקשורת ועוד,

יש צורך מהותי בהצגת התדמית הנכונה אשר מורכבת משלושה פרמטרים עיקריים:

1.ויזואליות-  על פי מחקרים, לוקח בין 7 ל 90 שניות לאדם להתרשם ממבט ראשון. מה שנקלט הוא ההופעה החיצונית: לבוש, טיפוח,אסטטיקה ושפת גוף.

התחושה היא כי אדם אשר משקיע בעצמו, ישקיע גם בעבודתו.

יחד עם זאת, אין צורך לשכור סטייליסט (אלא אם מדובר במקרה חמור של מונוכרומטיה) ואין צורך להוציא הון תועפות. מה שכן דרוש הוא הבנה בסיסית של מבנה הגוף ולדעת כיצד מתאימים פריטי לבוש למבנה.

מעבר לפריטי הלבוש יש צורך באביזרים מתאימים כאשר הבסיסיים מביניהם הם: תיק עור משובח אשר הולך עימנו לכל פגישה, שעון מרשים ועט מהודר.

טיפים כלליים: התאימו את הלבוש לטעמכם האישי. חשוב להרגיש נוח בבגדים אותם אנו לובשים. בעת רכישת הבגדים רצוי למדוד אותם גם בישיבה שכן בגד הנראה טוב בעמידה לא תמיד נראה כך גם בישיבה.

לגברים חשוב לדעת, החגורה צריכה להתאים לנעליים, העניבה צריכה להסתיים בקו החגורה והכי חשוב: צבע הגרביים צריך להיות תואם לצבע הנעליים!!!

לנשים חשוב לדעת, חליפה שחורה ומחויטת היא פריט חובה בארון, יש להקפיד על ציפורניים מטופחות, גם אם אינך מורחת לק ובנוסף, מומלץ לענוד תכשיטים באיפוק- לא יותר מחמישה פריטים בו זמנית.


2. תקשורת מילולית ובינאישית- להיות איש שיחה נעים אינו מצריך כישורי רטוריקה מיוחדים, מדובר בסה"כ בגינוני נימוס בסיסיים  ולהבין  "למה התכוון המשורר..."  כלומר, לדעת להסביר בצורה הברורה והנהירה ביותר לאדם שמולך למה התכוונת.

פגישות עסקיות הן דבר שבשגרה בעולם העסקים ולרוב הן נערכות במסעדות או בבתי קפה ולכן חשוב מאוד להגיע בזמן- דייקנות מעידה על אחריות והתחשבות בזולת, המאחרים עלולים להיתפס כלא אמינים, בנוסף, יחס חיובי וענייני תורם להסרת התנגדויות. חשוב לדעת להזמין את עמיתך כשצריך- נדיבות מזכה בנקודות חיוביות בעתיד. כמו כן, יש לדעת כיצד להעניק ולקבל מחמאות כמו לדעת לקבל ולהעניק ביקורת, שתי אלו הן תכונות יקרות מפז שיש לסגל.

בנוסף, במגזר העסקי אנו עומדים תמידית בפני הופעות מול קהל, בין אם מדובר בצוות עובדים או בהופעה בכנסים שונים ולכן חשוב בכדי להעביר את המסר בצורה הברורה והמעניינת ביותר, לעלות לבמה בביטחון- להרגיש כאילו נכנסנו לטריטוריה מוכרת, לשלוט בחומר על בוריו ובעיקר להיות מוכן לכל שאלה ולכל התקלה.

3. שפת גוף-  האופן בו אנו לוחצים ידיים, מסתכלים בעיניים ואף לוגמים מכוס הקפה שלנו מעידים על האופן בו יתרשמו מאיתנו. המטרה היא לא להישלח לאנגליה לManner School"" אלא לסגל באופן יומיומי הרגלים כגון לחיצת יד המותירה רושם על הצד שכנגד- השאלה היא איזה רושם אתה מעוניין להשאיר ובאיזה סיטואציה אתה נמצא. 

הבעות פנים ותנועות הגוף משדרות את הלך הרוח בו אנו נמצאים.

אין להגזים בחיוכים, פן תחשב כאדם לא רציני ולא אמין- איש/אשת עסקים אינו/ה לץ החצר. מבט קפוא עלול להעביר מסר של שעמום וחוסר ריכוז- רצוי לשנות תנוחה, ובעיקר להקשיב.

חשוב לשמור על יציבה ישרה, צורת ההליכה בטוחה, ראש מורם ובעיקר תמיד להסתכל לאיש שיחך בעיניים, השרת מבט מעידה על ביטחון עצמי, הקשבה והבעת עניין.

בעת מתן הרצאה על מנת לרתק את הקהל ולא לגרום לו לנמנם יש לשים דגש על אופן השימוש בקולנו, כלומר, יש צורך להיות בעלי חושים טובים לקצב, לדעת מתי להאיץ ומתי להאט, יש לגוון את הקול ולשלוט בעוצמתו, לא להיראות חסרי מנוחה וגם לא להיראות קפואים מדי, להיות ערניים ובעיקר להיות נינוחים.

חשיבותם ושימוש בעזרתם של אנשי מקצוע בתחום כגון: סטייליסטים, מאפרים, מאמנים אישיים וכמובן איש יחסי ציבור בתחום מביאה ערך רב ומסייעת להפיק את המרב מכל מפגש בין אישי ומפגש עם קהל.

חשיבות עיצוב תדמית נכונה והקפדה על שמירתה (כמו גם על הגזרה) תשפר באופן משמעותי את הרגשותינו האישית, הצלחותינו בחיים ואת הצלחת הארגון אותו אנו מייצגים.

*הכותבת היא בעלת משרד דוברות וייעוץ תקשורתי.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך