תקשורת בלתי מילולית

תקשורת בלתי מילולית - הגוף שלנו מדבר והרבה......../ אבי רחמים, 'פאזל' 


שפה לומדים להגות מגיל צעיר מאוד ועם הזמן רוכשים אוצר מילים שמאפשר  לנו ליצור תקשורת מילולית מובנת וברורה  עם הסביבה שלנו בכל זמן ובכל מקום. חשוב לנו להביע רגשות במילים , לנסח משפטים מורכבים בעסקים , לדבר בחום ובאהבה בזוגיות וכיו' ולא פעם אנחנו מתעלמים מהתקשורת הנוצרת דרך הגוף שלנו – שפת הגוף משמעותית ביותר ועוצמתה על המתבונן רבה בכל סיטואציה . שחקנים לומדים את הנושא ומעמיקים בכל הניואנסים , מרצים במכללות משקיעים המון תשומת לב בעניין הגוף שלהם בנוגע לשדר ולמסר העובר דרכו לקהל המתבונן . מנחי טלוויזיה מטפחים ומאמנים בכל הזדמנות את שרירי הפנים והגוף ושומרים על כושר תקשורתי חזותי שהגוף בעצמו מספק .

עבודה עם קהל דורשת מאנשי מקצוע רבים בענפים השונים במשק להיות אדיבים מנומסים , קשובים ללקוח , לדעת ולהבין את השפה המקומית על בוריה , יכולת להעביר מסרים חיוביים על מנת  לקדם מכירת שירות ואו מוצר . 

מעצבי שיער התעוררו – הגוף שלנו  משדר את המחשבות ,הכוונה ואת מצב הרוח בו אתם נמצאים בכל רגע . חשוב להיות מודעים לנושא להבין מקרוב את כל המרכיבים של " השפה "  ללא מילים - ולדעת לשלוט בהבעות שלנו ( אפשר לאחר תרגול ואימון אישי לבצע שינוי  ) שנחשפות תוך כדי שיחה ועבודה עם לקוחותינו .

פעולה בסיסית ביותר כמו חיוך תשפיע רבות על הדינאמיקה בין בני אדם .חיוך מסגיר (לטובה) מסרים רבים ויוצר את האווירה סביבנו . קיימים סגנונות שונים לחיוך המפעיל אגב ,שרירי פנים מסוגים שונים וחשוב "לפקח" על עצמנו ולעקוב אחר איך שאנחנו נראים בכל פעם . מומלץ מדי פעם לבצע תרגול עצמי - לעמוד מול מראה ולחייך לעצמנו ותוך כדי פעולה זו להבין את סוג החיוך ולזהות את המסר שהוא משדר.כך נדע להשתמש בחיוך בדרך נכונה והטובה ביותר .

קבלת לקוחה עם פנים מחייכות  מושך אותה לפעולה יוצר סביבה אווירה נינוחה ונעימה .נסו בעצמכם קבלת פנים פעם אחת עם חיוך ופעם בלעדיו  - מיד תרגישו בהבדלים של מה שנוצר בעקבות . הבעות פנים כעוסות / עסוקות/מוטרדות ימשכו תגובה זהה ותיווצר במהלך ההתקשרות סיטואציה של מתח ואי נוחות . הבעת פנים שמחה ומחויכת תיצור מצב רוח אחר לגמרי ותשפר את ההרגשה הכללית ומן הסתם את התקשורת הצרופה.

מומלץ לבצע אימון אישי ( בעצמכם או בסדנאות מתאימות לפיתוח מיומנויות ) בנוגע לחיוך ובכלל לשפת גוף  - זה פשוט וקל כאשר יודעים ומודעים  לנושא.  מניסיון יש לומר כי בזמן קצר ניתן יהיה להשיג תוצאות ברורות ושליטה על השפה הבלתי נשלטת כביכול.

חיוך מפעיל את שרירי הפנים , מחייה את הלחיים ומציג עיניים שמחות ומבט אוהד . מעבר למקצועיות בעבודה ולרמת השירות ללקוח,חיוני גם להזכיר את החשיבות לנושא התקשורת הבלתי מילולית . עובד מסור ככל שיהיה מקצועי ובעל ניסיון חייב גם להיות מודע לחשיבות של החיוך הבסיסי המתבקש כמו גם להתנהגותו בכלל . כמנהלים תפקידנו להוביל את המהלך ולעודד את הכפיפים לנו לאמץ התנהגות חיובית.

לקוחות בכל מקום מצפים שיקבלו אותם באדיבות בסבלנות ועם חיוך . זה הרגע הנעים בו אתה מרגיש רצוי ומוזמן למקום אליו הגעת .ההרגשה הזו שמחכים לך ומקבלים אותך בברכה ומשדרים את זה דרך העיניים -הבעות פנים . בהקשר זה חוסר כנות תיחשף מיד – חיוך מאולץ ייצור את ההיפך מהרצוי . חיוך עצבני /קצר שנעלם מהר מדיי מסגיר את חוסר הכנות . חיוך "  מרוח " מדיי ומתמשך יתר על המידה ייצור אווירה של צביעות ,חוסר כנות ולא ישדר את האמת לאמיתה.

בצעו תרגילים ותחוו את ההרגשה , קבלו פידבק מהסביבה הקרובה נתחו את המצבים ותיווכחו –זה עובד טוב יותר כאשר מודעים.

שפת גוף הנה תורה שלמה של סימנים ותקשורת נלמדת ומעבר לחיוך יש מבטים המסגירים את הרגשות-השילוב המנצח הוא לדבר מילים ולהעביר מסרים דרך ובתנועות הגוף .

תחשבו על פוזיציות בהם אתם נמצאים רוב שעות היום ולימדו איך לשלוט בשפה החדשה שרכשתם .נסו גם לבחון את הנעשה סביבכם באופן פסיבי –רק תנו מבט על מה שקורה ונתחו את המקרים השונים כך תשיגו מיומנויות ומודעות  במידה הרצויה . 

רעיונות לטסטים יזומים

- נסה לראות מהצד תגובה של עובד כאשר לקוחה מציגה בפניו תלונה וטענה – איך הוא מגיב ומה הוא משדר אליה ? האם הוא מתעלם או מטפל בה במסירות? 
- בחן את עצמך בכל הקשור לשפת הגוף שלך –נתח את המראה ,סגנון העמידה ,תנוחות ידיים ובכלל מה קורה במפגש שלך עם לקוחה? האם אתה מרגיש זרימה או חסימה? האם יש שיתוף פעולה מלא או שהלקוחה מגלה סימנים של חוסר בטחון ואי שקט? מבט מתוח שלך יביא לרוב מהאדם שעומד מולך תוצאה של מבט חרד ואו ייצור חסימה בתקשורת.   
- מבט אוהד ושמח שלך יגרום ודאי לתוצאה ופידבק חוזר מצד הלקוחה עם חיוך והרגשה חיובית   עצבות תביא ללא ספק תגובה של דאגה אכפתיות ורצון לעזור.  
- עייפות –תגרור הרגשה של תסכול ,הלקוחה תרגיש כי היא מעמיסה עליך ואתה לא במיטבך.  
- חוסר שקט וקפיצה מנושא לנושא או מעבודה לעבודה במהלך הטיפול בלקוחה אחת –יגרור אכזבה ורצון לסיים את הביקור כמה שיותר מהר ויביא לשקול מחדש את הביקור הבא אצלך.
 

להלן מספר של דוגמאות התנהגות הגוף וחלקים ממנו המסגירים אותנו ואת תחושותינו במצב בו אנו נמצאים : נסה גם את אלו ובחן תגובות של קרוביך בכל הזדמנות : 

  • נסה מבט עם עיניים  עייפות/עצומות למחצה /חשדניות/ שמחות מדיי .
  • פתח בחיוך מאולץ/ קצר מדיי /ארוך מדיי/ חצי פה .
  • שנה את העמידה של הגוף  כפוף/זקוף/ מתוח לאחור.
  • הכתפיים שלך נפולות/משוכות אחורנית/כתף אחת נמוכה יותר .
  • תנועות ידיים משולבות/פתוחות/מונחות על מותניים/בתוך כיסי המכנסיים/מאחורי הגב .
  • מצב הרגליים – משולבות/מכופפות/עמידה על רגל חצי כפופה / פסוקות/צמודות.

אלו הם רק דוגמאות ספורות של מצבים בהם אנחנו נמצאים בכל עת ובכל סיטואציה ולכל אחד מאלו כאמור השפעה רבה על שיחה ופגישה בין שני אנשים ויותר .

נסו במקרים בהם אתם נמצאים באירוע רב משתתפים לעמוד או לשבת לרגע מהצד ולבחון את הסימנים הרבים שקיימים והשפה העוברת בתקשורת . נתחו את המצבים השונים ,חוו את הדינאמיקה שנוצרת והאווירה הכללית של הסביבה ותלמדו רבות על עצמכם . 

לסיכום, שפת גוף הנה של  סוג תקשורת היחידה  המובנת בכל העולם ללא צורך במילים . חישבו על עולם של תנועה ללא קול וללא מילים ושפות שונות שאינן מוכרות לנו . אולי במחשבה שנייה עולם ללא שפה מדוברת היה נראה ונשמע טוב יותר..?

פאזל -ליווי שיווקי הפקות צילום ותקשור
לתעשיית היופי ואופנת השיער

050-5709897 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך