ארוח בעסקים


אירוח בעסקים

מאת: ציפי גלזר, התנהגות תדמיתית בעסקים ובחברה

עמית למקצוע סיפר לי על אחת החוויות המזעזעות בחייו המקצועיים: בעיצומו של קוקטייל חשוב שהוזמן אליו, אירוע שחיכה לו הרבה זמן וקיווה בעזרתו להגיע ללקוחות חדשים, ניגש אליו אחד המוזמנים, ובחיוך רחב, הושיט לו את ידו לשלום.
כשהבחין ביד המושטת, הבין שגם אם יעשה שמיניות באוויר, יתקשה ללחוץ את ידו של האורח החשוב: כוסית משקה ביד שמאל, ובורקס שמנוני ביד ימין. ובנוסף  לכל הצרות, גם הטלפון הסלולרי, בכיס השמאלי, החל להשמיע קולות מצוקה.
לקוחות חדשים הוא כבר לא הצליח לרכוש באותו קוקטייל, אבל לפחות מאז הוא השכיל להקפיד על כללי הטקס, כיאה למעמד המכובד....

בכל שנה, בהתקרב תקופת החגים עולה נושא הארוח מחדש. גם בעולם העסקים נושא האירוח חשוב, אך להבדיל – הוא חשוב תמיד, לאורך כל השנה.
ארוחות עסקים, זאת יודעים אנשי העסקים, הן אמצעי מאד חשוב לקידום ולסגירת עסקאות, ולכן כדאי לדעת כמה כללים כדי שיהיה הבטחון לעשות זאת נכון ולהפיק מהן את המירב.

כללי
• הזמנה לארוח עסקי צריכה להנתן לפחות שלושה ימים מראש.
• יש לאשר כל הזמנת ארוח לאחר קבלתה.
• היכרות והצגה מקצועית - כל ארוח מתחיל בהצגה מקצועית של המשתתפים. כל תהליך ההיכרות נעשה בעמידה. להיכרות בסביבה עסקית כללים משלה. סדר ההצגה מבוסס על עמדה והירארכיה. למין אין חשיבות בעסקים. האדם בעל הסמכות הנמוכה יותר מוצג בפני האדם הבכיר יותר. שמו של הבכיר בפניו מציגים יוזכר ראשון. לקוח תמיד נחשב במעמד גבוה יותר מהאדם בארגון. יש להוסיף כמה מילות רקע על האדם כדי לאפשר לפתוח בשיחה. כאשר מזכירים שמו של אדם יש ליצור עמו קשר עין.
• הצגה עצמית - אם אין מי שיציג אותך – עשה זאת בעצמך. הושט ידך, חייך, אמור את שמך הפרטי ושם המשפחה והוסף מעט פרטים אשר יעניינו את שותפך.
• לחיצת היד – בעסקים הכלל להושטת יד ללחיצה הוא שהבכיר הוא המושיט יד ראשון לנמוך ממנו בהירארכיה. למין אין חשיבות. לחיצת היד תעשה תוך עמידה זקופה עם חיוך ומבט ישיר. כף היד פתוחה, האצבעות צמודות והאגודל זקוף. משך הלחיצה בין 3-5 שנ' כשהתחושה המועברת היא של חום וביטחון.
• סמול טוק – לאחר ההיכרות תוכלו להביא לידי ביטוי את אמנות הסמול טוק אותה רכשתם.
• כרטיסי ביקור – במידה ומתעורר צורך להחלפת כרטיסי ביקור, הדבר יתבצע לאחר לחיצת היד. כאשר מקבלים כרטיס ביקור חייבים להסתכל בו, להתייחס ואם אפשר גם להחמיא.
• אין לבוא רעבים לארוח.
• במידה ושותים משקאות אלכוהוליים יש לאחוז את הכוסית ביד שמאל ולהשאיר את יד ימין פנוייה ללחיצת היד.
• בעניין נימוסי השולחן, כדאי להזכיר שני דברים  שחשוב לדעת:
אם ברצונכם לעשות הפסקה קלה בארוחה סמנו זאת ע"י הנחת הסכו"ם עם הפנים כלפי מטה בהצלבה ע"ג הצלחת.
במידה וסיימתם את הארוחה הניחו את הסכו"ם עם הפנים כלפי מעלה בצורה מקבילה  כשהחלק התחתון לכיוון השעה חמש.
• טלפונים סלולריים  - זוכרים לסגור?
• בתום הארוח יש להודות למארח ולהפרד בנימוס.

ארוחת עסקים
• המזמין לארוחה הוא המשלם.
• כשיוצאים עם לקוח למסעדה, אין לתת ללקוח לשלם.
• אם אנחנו המארחים, נבחר תפריט דומה לזה שבחר אורחנו. בכל מקרה זה שבוחר ראשון יזמין מנות במחיר הממוצע.
• לנשות עסקים המזמינות לארוחה עסקית יש לעיתים בעיה עם התשלום. מסתבר שיש עדיין גברים אשר קשה להם העובדה שאשה מזמינה ומשלמת. כדי לפתור בעיה זו מראש, אפשר לארגן עם המסעדה, במידה וזו מסעדה קבועה, חשבון פתוח. במידה ולא, האשה יכולה להתנצל וללכת לשרותים לפני המנה האחרונה ובדרך להודיע שהיא זו המשלמת. אפשרות נוספת היא להודיע מראש בטלפון ולבקש להגיש לה את החשבון.

ארוח רב משתתפים בעסקים
• בארוחה עסקית רבת משתתפים יש להתחיל במקסר חברתי, לאפשר לאנשים להתערבב זה בזה במשך כחצי שעה. חלק זה יכלול הצגה והיכרות מקצועית וסמול טוק. 
• במידה ואתם המארחים, עליכם לקבל את פני האורחים, להוביל אותם ולהציג אותם בצורה מקצועית וכן להגיש את המשקאות.
• כ-10 דק' לפני תחילת הארוחה יש להודיע על כך כדי שהאורחים יוכלו לסיים את המשקה, שיחת הטלפון וכו'.

קוקטייל (קבלת פנים)
• בהזמנה לקוקטייל יש להגדיר בין אלו שעות תערך קבלת הפנים.
• על האורחים להגיע כחצי שעה והלאה לאחר השעה שהוגדרה  ולהשאר כ – 45 דק'.
• כדאי לבוא בבגדים נוחים ובנעליים נוחות משום שזהו ארוח בעמידה.
• על האורחים מוטלת חובת ההסתובבות וההיכרות. טוב יעשו המארחים אם יעזרו לאלו המתקשים בכך.
• בקוקטייל מוגש כיבוד קל ושתייה חריפה.
• תמיד יש להשאיר את יד ימין פנויה ללחיצת יד אפשרית.

ארוחת ערב רשמית
• יש לדייק ולהגיע בזמן.
• אם אתם המארחים עליכם לתכנן היטב את סדר הישיבה סביב השולחן משום שאורחיכם ישארו שם במהלך כל הערב.
• מושיבים גבר ליד אישה. בנות הזוג יושבות לצידו השמאלי של הגבר. 
• את אורח הכבוד מושיבים  לימין המארח היושב בראש השולחן. המארחת יושבת בצידו השני של השולחן.
• כדי לפתוח בשיחה פונים לאדם היושב מימין.
• חשוב להכין "אוהלי שם" כדי שלאורחים יהייה קל יותר לפתוח בשיחה.

זכרו: בארוח עסקי האוכל אינו העיקר, מה שחשוב הוא הסביבה האנושית ויצירת קשרים.
הפעילו את כישוריכם האישיים והמיומנויות החברתיות אותם רכשתם בכדי להפיק את מירב התועלת העסקית היכולה לצמוח במפגש מסוג זה.
בתאבון ובהצלחה!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ציפי גלזר, התנהגות תדמיתית בעסקים ובחברה, אימון אישי ועסקי
http://www.tadmit4u.net/tzipi.html

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך