כרטיס הביקור בממלכת התעסוקה

כרטיס הביקור בממלכת התעסוקה
(איך תמכרו את עצמכם בים של קו"ח?)

 מאת: אילה בבצ'יק - עיצוב תדמית

"אישה נאה, בעלת נימוסים ואופי מכובד, תמיד אופטימית, בעלת הומור ומצב רוח מאוד נעימים, חרוצה, אמינה ודיסקרטית במיוחד, מוכנה לעבוד במשרה מלאה לא כולל שישי."

לא, זו אינה מודעה למשרת נערת ליווי. זהו ציטוט מדף קו"ח של בחורה בת 20, נשואה, שמחפשת עבודה בתחום המזכירות וניהול המשרד. האם מעסיק רציני יזמן אותה לראיון? התשובה היא "לא".

כרטיס הביקור למציאת עבודה הוא דף קורות החיים. עליו לעורר עניין אצל המעסיק הפוטנציאלי ולגרום לו לרצון לראיין אתכם. מרבית דורשי העבודה מתקשים להבין מדוע הם אינם מקבלים תגובה או התייחסות כלשהי לקורות החיים ששלחו. הסיבה לכך מורכבת ותלויה במס' גורמים שהעיקרי שבהם הוא המזל - מס' פניות רב מידי גורם לכך שרק חלק מקורות החיים יזכו להתייחסות והשאר יזרקו לפח מבלי שיזוכו בהסתכלות כלל. לעיתים דף קו"ח זוכה להצצה בלבד ואף הוא מושלך לפח.

בימים אלה במיוחד, כאשר מעגל האבטלה גדל ועל כל משרה מוצעת ישנם עשרות ואולי אף מאות פונים, נדרשת שימת דגש מרובה על הצורה והסגנון של מסמך קורות החיים.

כאשר אנו פונים לחיפוש עבודה, הדבר הראשון שנדרש מאיתנו הוא "שלח/י קו"ח". לא מבקשים מאיתנו תעודה או תמונה, לא מזמנים אותנו לראיון אלא כל שמבקשים מאיתנו הוא לשלוח מסמך. מסמך זה מייצג אותנו ומהווה את המיון הראשוני לפונים לקבלת משרה. הוא מספר מי אנחנו, מהי ההשכלה שלנו ומה אנחנו יודעים לעשות. דף קורות החיים הוא הרושם הראשוני שלנו, התדמית שאנו מציגים למעסיק הפוטנציאלי. עליו להיות ענייני וקצר ומנוסח באופן אמין וחיובי. לכן, חובה להשקיע זמן ומחשבה מרובה בכתיבת מסמך זה.

חשוב לנסות לחשוב מהי התדמית שאנחנו משדרים בדף קורות החיים? מה הרושם שאנחנו עושים? כיצד נוכל להחשב מקצועיים? אם נזלזל בכתיבת קורות החיים לא נזכה לתגובה גם אם אנחנו הכי טובים ומוכשרים.

כיצד נכתוב קו"ח:
(1) שלב ראשון - סדר נושאים מקובל:

חובה לכתוב קו"ח לפי הסדר המקובל הרישמי:

פרטים אישיים: שם מלא, כתובת, טלפון, ת. לידה, מצב משפחתי.

השכלה *: יש להציג השכלה רלוונטית בצורה קצרה ועניינית. קודם התואר ואח"כ החוג / ההתמחות.

קורסים והשתלמויות *: כדאי לציין קורסים הרלוונטים למשרה.

ניסיון תעסוקתי *: יש לנסח את הגדרת התפקיד בשורה נפרדת ובצורה מובלטת ואת מהות התפקיד בנקודות.

שרות צבאי *: תפקיד ומסגרת צבאית.

ידע במחשבים:

שפות: לציין את שפת האם ושפות נוספות.

הערה: המלצות יימסרו עפ"י דרישה

* כולל ציון שנים - לפי סדר כרונולוגי מהאחרון לראשון.

(2) התאמת קו"ח למשרה המוצעת:

יש להקפיד להתאים את קורות החיים למשרה המוצעת. אם את מחפשת עבודה כמזכירה, נסיונך כמאפרת, קופאית בסופר מרקט או ביביסיטר לילדים לא מעניין אף אחד. ציון כל העבודות כולל העבודה המועדפת שעשית מאז שהשתחררת מהצבא יאפיין אותך כלא מקצועית.

כדאי בכל מקרה לרשום מעט נסיון תעסוקתי ולהעדיף את המקומות שעבדתם בהם לאורך זמן.

דורשי עבודה רבים חושבים שאם יציינו מס' עבודות רב, הם יחשבו כבעלי ניסיון רב. בפועל, ההתייחסות היא הפוכה: המעסיק בודק כמה זמן עבדתם בכל עבודה ורואה שאתם מחליפים משרות פעמים רבות מידי מה שיחשיב אתכם כלא רציניים, לא אחראיים וככאלה שלא מסוגלים להתיישב במקום עבודה אחד.

אם אתם מחפשים עבודה במספר תחומים, כדאי לנסח מס' קו"ח שונים שיתאימו כל אחד לסוג המשרה המבוקשת.

אם למדת עריכת דין ואתה מחפש עבודה בתחום המכירות, אתה תצטייר אולי כאדם רציני אך לא כמתאים למשרה שלא הוכשרת לה. לכן, כדאי להצניע כמה שיותר את הניסיון התעסוקתי שיש לך כעורך דין / מתמחה ואם אפשרי, להדגיש את תחום המכירות. את ההשכלה צריך לרשום בכל מקרה.

אם את מחפשת עבודה כמזכירה וכל דף קורות החיים שלך מצביע על לימודי מחשבים ותוכנות, המעסיק יבין שאת מאוד רוצה לעסוק במחשבים אבל אין לך ברירה, לא מצאת עבודה ולכן את "מתפשרת" ומחפשת כיוונים אחרים. הוא לא יזמן אותך לראיון. ואם רשמת בראש העמוד: "עבור משרה: בדיקות תוכנה" אבל שלחת את קורות החיים עבור משרת: ניהול משרד, קורות החיים שלך יזרקו מיד לפח.

זיכרו: ככל שהתאור ימכור אתכם טוב יותר, סיכוייכם להיות מוזמנים לראיון גדולים יותר.

(3) סדר וניקיון:

יש להקפיד על שוליים ישרים וסדר כתיבה, ניסוח ברור ללא שגיאות כתיב, מחיקות ותיקונים. כתב גדול מידי נראה כאילו אתם צועקים ומשדר אגרסיביות, לכן השתמשו בגופן מקורי שמובנה בתוכנת הוורד שלכם (לא כזה שהורדתם מהאינטרנט והוא קיים רק במחשב שלכם) בגודל סביר: 12-14. אם אינכם יודעים להדפיס היטב בתוכנת הוורד, כדאי לתת למישהו ששולט בהקלדה ומוכן לעשות זאת עבורכם. 

(4) כתיבה ממוקדת:

דף קורות החיים אינו סיפור אישי. הוא חייב להיות תמציתי וענייני. יש לכתוב אותו בקצרה ככל האפשר. דף ארוך ומסורבל לא יזכה להתייחסות ולא יקרא כלל. רצוי להתאמץ לרשום דף אחד בלבד. אין טעם לצרף מכתב מקדים שחוזר ומסביר את תמצית קורות החיים. לקורא אין זמן לקרוא כל כך הרבה.

יחד עם זאת, לא רצוי לדלג על פרטים. למשל: אי רישום תאריך לידה עשוי לעורר חשדנות אצל המעסיק הפוטנציאלי והוא יכול בקלות לעשות חישוב מתמטי משנות השרות בצבא. אז אין טעם לטרוח להסתיר את גילכם המופלג.

חיסכו מהקורא פרטים כגון: השנה בה נולד בנך (תתפלאו, קיבלתי קו"ח כאלה), או "פתחתי עסק לייבוא ושיווק וסגרתי אותו אחרי חודשיים".

(5) תכונות אישיות:
הציטוט שרשמתי בתחילת המאמר הוא מקרה אמיתי. קו"ח אלה הגיעו לידי כאשר מיינתי עשרות קו"ח למשרת מזכירה עבור סוכן ביטוח. אנשים רבים מציינים תכונות אישיות בקו"ח שלהם. אישית אני סקפטית לגבי ציון תכונות אלה. אין ספק שירשמו רק תכונות טובות ובהגזמה ואימותם יעשה רק בפועל.

אם תרשמו "מוסר עבודה גבוה" ובפועל כשיעסיקו אתכם ימצאו שאתם מאחרים כרונים מידי יום, תחשבו על ידי המעסיק שלכם כלא אמינים ו"ישימו עליכם עין". לכן, אם אתם חייבים לציין תכונות אישיות, רישמו אותם בקמצנות והעדיפו את התכונות המאפיינות אתכם ביותר.

(6) השימוש באינטרנט:

אין קל, נוח וזול מלשלוח קו"ח באמצעות האימייל. הטכנולוגיה הזו בהחלט משפרת את החיים האישיים והעסקיים עבור כולנו. במשלוח אימייל צריך לזכור שאתם לא היחידים ששולחים ואתם עשויים להעלם בין מאות אימיילים נוספים. לכן כדאי לשמור על מס' כללים:

בשורת ה"נושא" דאגו לרשום את נושא הפניה. לדוג': "קורות חיים של ... עבור משרה ...". עדיף לכתוב את הנושא באנגלית בגלל הבעייתיות של התנגשות תוכנות אימייל שונות באינטרנט וקריאת השפה העברית.

שם הקובץ צריך להיות "קורות חיים - ישראל ישראלי". לא להסתפק ב- "קורות חיים" או "cv"  או " Resume", כדי שהמעסיק יוכל לשמור את הקובץ שלכם בשמו היחודי מיידית וכך הקובץ שלכם יבלוט וימצא בקלות.

אל תהיו נודניקים. שלחתם פעם אחת. הסתפקו בכך.

עצה למעסיק:

ידוע שבדיקת קו"ח היא מטלה לא פשוטה ומעייפת. יחד עם זאת, אם ברצונכם לשמור על תדמית מקצועית של הארגון שלכם, מן הראוי לשגר התייחסות לפונים שטרחו לשלוח קו"ח מיוזמתם ולא התקבלו. כדאי לזכור שאתם אלו שביקשתם הענות למשרה והפונים התאמצו ופיתחו ציפיות. תשובה מנומסת כגון: "בשלב זה אין בחברתנו משרה ההולמת את כישורייך. אנו מודים לך על כי הקדשת מזמנך ופנית אלינו", תשפר את התדמית האירגונית והמקצועית שלכם ותשמור על כללי נימוס והתייחסות אנושית ראויה.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

אילה בבצ'יק - עיצוב תדמית   

מנהלת ארגון מרצים בתחומי תדמית, שפת גוף, פרזנטציה ותקשורת בין-אישית - בעסקים ובחברה.

האתר לתדמית ושפת גוף:  http://www.tadmit4u.net

טל': 054-4649730

 

עיצוב תדמית    http://www.tadmit.up.co.il

הרצאות וסדנאות חווייתיות העוסקות בשיפור ההופעה החיצונית, ההתנהגות ומיומנויות התקשורת הבין-אישית- בעסקים ובחברה.

דואר אלקטרוני: tadmit4u@mail.co.il  

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך