מאמצים שיווקיים- להתחיל לבדוק מבפנים

מאמצים שיווקיים – להתחיל לבדוק מבפנים

בפרקטיקה הניהולית תופשים את השיווק כפונקציה ארגונית מתוחמת, המכוונת מן הארגון החוצה. אכן,
מרבית המאמצים השיווקיים אף אמורים להיות כך. רואים את הלקוחות בפועל ואת הלקוחות בכוח, מכוונים אל הקהילה, ואף אל הפוליטיקה.
מעט מדי רואים, אם בכלל, מכוונות של מאמצים שיווקיים פנימה.
היבט השיווק הפנים ארגוני, מוזנח.
החלל הזה גורם לנזק מתמשך שאינו חודר להכרה של ההנהלות ואף אינו נמדד.

אני רוצה לטעון שיש להביא בחשבון את ההשלכות הנובעות מכך:

1. מאמצי השיווק (החוצה) צריכים להתגבר על ההשפעות השליליות של שיווק פנימי רעוע.

2. לכך יש השלכות כלכליות הבאות לידי ביטוי בתוספת עלויות (בגובה הנזק של העדר או הזנחה בשיווק פנימי).

3. קשיים בתחרות,  תחלופה גבוהה של כוח אדם.

ביטויים אפשריים לשיווק פנימי לקוי:

- קושי בגיוס עובדים טובים (העובדים הקיימים מוציאים דיבת הארגון החוצה)
- קושי בגיוס לקוחות ושמירה עליהם (העובדים אינם מאמינים בארגון ובמוצריו)
- קושי בגיוס תמיכה פנימית וחיצונית  (העובדים אינם מאמינים בהנהלת הארגון ו/או במוצר.
- קושי בהחדרת שינויים (העובדים אינם  מגויסים).

כיצד ניתן לבדוק שיווק פנימי?
- בדיקה של מידת השימוש של העובדים במוצרי הארגון
ארגון שעובדיו מעדיפים מוצרים של המתחרים, מעלה סימני שאלה אודות האמון שלהם במוצר.
- מידת המוכנות של עובדים להזדהות כעובדי הארגון (סטיקרים)
עובדים המעדיפים לא להבליט את שייכותם לארגון המעסיק אותם, מכריזים על דחייה.
-  מידת המוכנות של עובדים להמליץ לקרוביהם להציג מועמדות לעבודה בארגון
עובדים שמפנים את קרוביהם לארגונים אחרים ואינם ממליצים על הארגון.
- מידת המוכנות של עובדים להשתתף במאמצי השיווק של הארגון
אם אין מוכנות יש כאן הצהרה של אי אמון במוצר או ביכולת להצליח
- מידת המוכנות של עובדים לשתף פעולה עם פרויקטים שאינם בתחום הגדרת התפקיד
מידה נמוכה מצביעה על עמדה אדישה, או חוסר אמונה
- מידת המוכנות של עובדים להתגייס לפעילות הארגון בקהילה
מידה נמוכה מצביעה על העדר גאווה בארגון ובפעילותו
-  מידת המוכנות של עובדים להשתתף בצוותי חשיבה
מידה נמוכה מצביעה על העדר אמון שדברים יכולים להשתנות
- מידת המוכנות של עובדים לספק משוב כן כלפי מעלה
מידה נמוכה מצביעה על העדר אמון בהנהלה ובחשש להתנכלות
- מידת המוכנות של עובדים לספק מידע על נקודות אי שביעות הרצון שלהם בעבודה
מידה נמוכה מצביעה על העדר אמון בהנהלה ובתרומת המידע
- מידת שביעות הרצון של העובדים מהתנהלות הדברים בארגון
מידה נמוכה מצביעה על נתק בין הנהלה לעובדים



המשמעות של שיווק פנימה היא:
שכל עובדי הארגון, חדורים באמונה כי הם מועסקים בארגון טוב, שמפיק תועלות ללקוחות.
הם שמחים לבוא לעבודה ולעשות עבודה טובה וחשובה. הם אינם מחפשים מקום עבודה אחר מאמינים שיכולותיהם באים לידי ביטוי בארגון וכי מסלול הקריירה שלהם בארגון ברור.
עובדי הארגון הם השגרירים הטובים ביותר של הארגון, בכך הם משפיעים ותומכים בפעילות השיווקית שלו. הם ממליצים לקרוביהם לעבוד בארגון או להצטרף ללקוחותיו ויודעים לשדר היטב את היתרונות שלו מול המתחרים.

ארגונים רבים מודעים לכך שיש לטפח את העובדים. הם עושים פעולות במסגרת משאבי האנוש, מקיימים קורסים והשתלמויות, דואגים לימיי גיבוש ופעילויות רווחה מסוגים שונים.

כסף גדול מושקע בשביעות רצון וברווחת העובדים, כמו גם בהשתלמויות, שהן בבחינת הכרח בקצב השינויים הטכנולוגיים. העובדים אוהבים את זה ההנהלות חשות שהן עושות הרבה לגיוס תמיכת העובדים. ברם, במקום בו לא קורה כלום לאחר ההשתלמות. במקום בו אין יישום ובדיקה של הטמעת ההשתלמות, במקום בו אין קשר בין ההשתלמות לבין התרומה שלה בנושאים האמורים לעיל, זה בבחינת יציאה ידי חובה (התיאוריה ממליצה, אנחנו ביצענו).

ההנהלה לא ממש משדרת "אני כאן ואתכם כדי ללמוד יחד".
באים להרצות, בשעה היעודה, חוזרים לפאנל בשעה היעודה ומשתתפים בו מבלי שהשתתפו בכל מהלך יום העיון או ההשתלמות לעובדים.

אם הנהלה אינה מתפנה – השדר לעובדים: "זה לא מספיק חשוב"
אם ההנהלה אינה מתפנה – השדר לעובדים: "מה שאתם אומרים ביום העיון, לא מעניין אותנו"
אם ההנהלה אינה מתפנה – השדר לעובדים: "תרומתכם לארגון היא רק במסגרת הגדרת תפקיד"
ומכאן השדר המחלחל הוא : "בזבזנו עוד יום עבודה, עוד משאבים כדי שלעובדים לא תהיינה טענות שההנהלה אינה עושה דבר עבורם"
או "אנחנו מספקים לעובדים פעילויות אבל זה לא ממש חשוב לעצם קיומו של הארגון"

לסיכום:

שום תקשורת שיווקית ומהלכים שיווקיים, לא יחזיקו לקוחות לאורך זמן, אם המסרים המגיעים אל הצרכנים רעועים מבפנים. לדוגמא: שום תקשורת שיווקית ומהלכים שיווקיים, לא יביאו סטודנטים למכללה שהמרצים והעובדים שלה חושבים שהיא פחות טובה ממכללות אחרות. שהיא מספקת שירותים גרועים לסטודנטים ולצוות, שהם היו נלחמים כדי לשלוח את ילדיהם למכללות אחרות שהם אינם מתהדרים במקום העבודה שלהם, או אף נמנעים מלזהות עצמם כעובדים בה, שהם אינם מדרבנים את ילדי חבריהם או את קרוביהם לעבוד במכללה או ללמוד בה.

אם מי שמוכר לי בגדים לבוש בבגדי  המתחרה,  מה בעצם הוא אומר לי?

אם יבואן הרכב שלי, עובדיו ומשפחתו נוסעים על רכב אחר, מה בעצם הוא ממליץ.

 

המאמר נכתב על ידי: רבקה ביאליסטוק –
הדרכה,  יעוץ אישי וארגוני
טל נייד: 050-6437496
דוא"ל: rika_rika@walla.co.il

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך